Stress 

Stress bemoeilijkt zwanger raken

 

Vrouwen die erop gebrand zijn zwanger te worden, krijgen vaak de wijze raad om niet te stressen of zich er niet te hard op te focussen. Nu bevestigt ook de wetenschap dat stresshormonen je kinderwens saboteren door het risico op onvruchtbaarheid te verdubbelen.

Onderzoekers aan de Ohio State universiteit hebben ontdekt dat stress het risico op klinische onvruchtbaarheid (niet zwanger na 12 maanden) verdubbelt. Het team onderzocht 373 vrouwen tussen de 18 en 40 die geen bekende vruchtbaarheidsproblemen hadden en allemaal recent probeerden zwanger te worden. Ze werden gedurende een jaar gevolgd of totdat hun zwangerschap een feit was.

Stress
De vrouwen met de grootste hoeveelheid stresshormonen in het speeksel hadden de kleinste kans op een bevruchting binnen de 12 maanden. De bevindingen bevestigen hiermee het fenomeen van koppels die pas zwanger worden zodra ze de stress en zenuwen over hun kinderwens laten varen.

'Voor de eerste keer hebben we kunnen aantonen dat stress in het kader van zwangerschap echt betekenisvol is', verklaart dokter Courtney Denning-Johnson Lynch. Ze raadt vrouwen die moeite ondervinden met zwanger worden dan ook aan om stress verlagende technieken uit te proberen, waaronder yoga en meditatie. 

Zwangerschap
In verhouding tot andere medische spelbrekers van de vruchtbaarheid speelt stress uiteraard maar een kleine rol. Wanneer jij en je partner echter fysiek perfect in orde zijn, kan je de tijd die jullie samen nodig hebben om zwanger te worden inperken door zenuwen het zwijgen op te leggen.

 

Invloed van stress op je vruchtbaarheid

Te veel stress is voor niemand gezond. Maar als je zwanger wilt worden, kun je het helemaal niet gebruiken. Natuurlijk hoef je je niet meteen zorgen te maken als je een keer stressvolle dag op je werk hebt; langdurige spanning daarentegen kun je beter voorkomen. Want het kan zijn dat de kansen op een zwangerschap iets afnemen door stress, zeker als je wat ‘ouder’ bent. Weet wel dat andere factoren, zoals roken, drinken en overgewicht, hierin een grotere rol spelen. Een verkeerd voedingspatroon kan ook behoorlijke stress opleveren aan je lichaam. Daarom is het vaak ook van belang om eens een test te doen tegen wel voedingsmiddelen je wel en niet tegen kan. Zodat jij je lijf optimaal kan voorbereiden en je stress level kan verlagen met de juiste voeding.

Stress verminderen

Stress voorkomen is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Want je hebt nu eenmaal een drukke baan waar veel van je wordt gevraagd. En natuurlijk is het best frustrerend als het niet meteen lukt om zwanger te raken. Zeker als je het gevoel hebt dat iedereen om je heen meer geluk heeft. Toch is het belangrijk de druk van de ketel te halen.

 

Wat kan helpen?

1. Zoek naar manieren waarop jij kunt relaxen

Voor de een betekent dat misschien lekker veel sporten, de ander vindt het fijner om zich met een boek terug te trekken op de bank. Probeer te ontdekken waar jij rustig van wordt, maar neem in ieder geval tijd voor jezelf. Plan dit in je agenda, alsof je een afspraak maakt met je zelf.

2. Je mag ook wel eens nee zeggen

Waarschijnlijk ook voor de hand liggend, maar daarom niet minder belangrijk: probeer grenzen te stellen, ook op je werk. Nog ‘even’ dat klusje oppakken? Naar drie verjaardagen in een weekend? Voel je niet meteen schuldig als je een keer nee zegt. Tijd voor jezelf is belangrijk. Plan tijd in voor jezelf in je agenda en wijk daar niet van af.

Verdiep je in ontspanningstechnieken

Er bestaan verschillende technieken waarmee je stress kunt verlagen. Denk aan meditatie, yoga of mindfulness. Het is de moeite van het proberen waard, zelfs als je denkt dat het wat te zweverig voor je is. 

Andere methoden om je stress level te verlagen: 

  • Accupunctuur 

  • Wandelen, vooral samen met je partner of vriendin waar je mee kan praten. 

  • Massage 

  • Ademhalingsoefeningen 

  • Creatief bezig zijn, denk aan tekenen, koken, schilderen.

​© 2015 by Sharon Asscher - Looyen

Voeding maakt je beter    

 

Disclaimer                                   

Contact

info@voedingmaaktjebeter.nl

+31652674107

Amsterdam 

 

  • Wix Twitter page
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon