Hoe kan jij je weerstand ondersteunen in deze, bijna onwerkelijke, tijd?

Eerst even wat feitelijke informatie, waarom is COVID-19 geen gewoon griepje?

Dit virus verspreid zich veel sneller. Ieder geïnfecteerd persoon besmet ongeveer twee anderen. Daarnaast kan dit virus ademhalingsproblemen geven, welke gevolgen fataal kunnen zijn voor de ouderen. Wij jonge mensen zullen hier geen last van krijgen, maar het is wel aan ons de ouderen te beschermen. Laten we daarom de richtlijnen van het RIVM in acht nemen. Wat inhoudt dat we meer aan huis gebonden zijn, gezellige get togethers zullen moeten vermijden, twee meter afstand houden van de mede mens, onze handen goed wassen zodra we van buiten naar binnen komen en wees voorzichtig met je kindjes. Zij kunnen dragers zijn en opa en oma makkelijk besmetten.

Hoe is het ontstaan?

Het nieuwe Coronavirus is ontstaan op een beestenmarkt in Wuhan. Het is een tot nog toe onbekende variant van het Coronavirus en wordt het 2019-nCoV virus genoemd. Besmetting met het virus leidt tot de ziekte COVID-19. Het nieuwe Coronavirus is in het grootste deel van de gevallen mild. De sterftekans stijgt met de leeftijd en is groter bij onderliggende gezondheidsproblemen. Het is dus erg belangrijk dat ons immuunsysteem dit virus correct aanpakt. Indien ons immuunsysteem het virus effectief overwint zullen we vanaf dat moment immuno-globulines, ook wel antilichamen genoemd, produceren waardoor we vanaf nu niet meer opnieuw besmet kunnen worden en dus immuun geworden zijn.

Het Immuunsysteem

Het immuunsysteem is een verzamelnaam voor lichaamseigen barrières, organen (o.a. gezond darm-microbioom, goed werkende lever-ontgifting), moleculen en antistoffen die je beschermen tegen ongewenste indringers (waaronder schimmels, parasieten, bacteriën en virussen). Het lichaam wordt diverse keren per dag aangevallen door een virus of andere ziekteverwekker. Dat gaat vaak goed en dat heb je voornamelijk aan je immuunsysteem te danken. Zaak dus om deze goed te verzorgen.

Master je immuunsysteem... Hoe doe je dat?

Belangrijk is om ervoor te zorgen dat je immuunreactie effectief is.

Je kunt met een gezonde levensstijl ervoor zorgen, dat bepaalde onderdelen van je immuunsysteem optimaal presteren. De slijmvliezen in de darmen, urinewegen en luchtwegen worden bewoond door zo’n 100 biljoen bacteriën, die we gezamenlijk de microbiota noemen. De microbiota verhinderen onder meer dat ziekteverwekkers zich vasthechten en verder ontwikkelen.De doorlaatbaarheid van de darmslijmvliezen en de balans van je darm-microbiota worden beïnvloed door je levensstijl. Als je veel stress ervaart, geneesmiddelen gebruikt of alcohol drinkt, wordt de kans groter dat een ziekteverwekker er doorheen glipt.

Totaal-Aanpak

Om je weerstand te verhogen zijn diverse maatregelen nodig, want er is geen superpil, die dat voor elkaar krijgt. Je moet dus op meerdere terreinen tegelijkertijd actie nemen.

We geven een overzicht van diverse mogelijkheden:

Om het immuunsysteem te stabiliseren, kan je het beste afzien van bepaalde eetgewoonten, zoals:

  • zware maaltijden

  • hoge consumptie van (bewerkt) vlees, eenvoudige koolhydraten (suikers) en alcohol.

  • snoep, alleen in kleine hoeveelheden!

Als je teveel calorieën eet of teveel ongezond voedsel, ontstaat oxidatieve stress in het lichaam. Dit heeft een negatief effect op de immuuncompetentie.

Spijsvertering is een energie-intensief proces. Denk aan het vermoeide gevoel na een maaltijd. Voedsel dat moeilijk verteerbaar is, verbruikt meer energie, die dan elders ontbreekt om tegen ontstekingen en het ondersteunen van het immuunsysteem in te zetten. Dus toereikende groene voeding (licht verteerbaar) is aan te bevelen, maar je kan nog meer doen:

Voeding
  • Eet gevarieerde, verse en onbewerkte voeding, waarvan voldoende gezonde vetten (vette vis, avocado, olijfolie, ongebrande noten en zaden), wisselende eiwit bronnen (ei, vis, kip, kalkoen, bonen, noten, zaden, volkoren granen, soja) en minimaal 500 gram groenten per dag. Bij voorkeur groene groenten (stomen is het beste).

  • Gefermenteerde voeding kan je weerstand ook goed ondersteunen. Denk aan kimchi, ingelegde komkommer, kombucha en kefir.

  • Drink voldoende, bij voorkeur water op kamertemperatuur of warm en/of kruidenthee (curcuma, groene thee)

Leefstijl
  • Beweeg minimaal 30 minuten matig intensief per dag en bij voorkeur in de buitenlucht

  • Beweeg eerst voordat je gaat eten.

  • Neem regelmatig een koude douche of een ijsbad

  • Zorg voor voldoende slaap

  • Denk aan een goede ademhaling vanuit je buik.

Supplementen

1. Vitamine C - 3000mg per dag - verspreid deze over de dag.

Kies altijd voor de ontzuurde vorm. Een aantal goede voorbeelden (Vitakruid - gebruik kortingscode 135207 bij het afrekenen of Vitals - gebruik dan kortingscode voedingmaaktjebeter)

2. Vitamine D3 - 3000iu per dag - zie hier

3. Multi vitamine - zie hier van Vitakruid een hele goede samenstelling voor de nacht en dag - zie hier - maar ook de multivitamine van Vitals is heel goed qua samenstelling - zie hier

4. Omega 3 - neem 1000 mg per dag - zie hier

5. Magnesium - neem twee tabletten voor het slapen - zie hier

Combinatie van afwerende kruiden

In de natuurgeneeskunde zijn er kruidencombinaties die zeer geschikt zijn gebleken om virussen, bacteriën, gisten, schimmels en parasieten te reduceren en zo het lichaam te ondersteunen. De kracht ligt in de synergie en dus de strategie om de juiste kruiden te combineren in plaats van een enkelvoudige kruid in te zetten.

De combinatie van de volgende kruiden is zinvol bij personen die in de risicogroep vallen en klachten vertonen:

Absintalsem (Artemisia absinthum), Koriander (Coriandrum sativum), Kruidnagel (Syzygium aromaticum), Olijfblad (Olea folium), Oregano (Origanum vulgare), Tijm (Thymus vulgaris), Venkel (Foeniculum vulgare), Zomeralsem (Artemisia annua), Zwarte komijn (Nigella sativa), Zwarte walnoot (Juglans nigra), Cranberry (Vaccinium macrocarpon), Kattenklauw (Uncaria tomentosa).

Als je nog vragen hebt neem dan contact op met sharon@voedingmaaktjebeter.nl

www.voedingmaaktjebeter.nl

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags

​© 2015 by Sharon Asscher - Looyen

Voeding maakt je beter    

 

Disclaimer                                   

Contact

info@voedingmaaktjebeter.nl

+31652674107

Amsterdam 

 

  • Wix Twitter page
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon