Waarom een kopere spiraal niet voor iedereen goed is

March 25, 2019

Alles in het leven draait om balans. Maar wist je dat een goede balans tussen mineralen van belang is een voor optimale gezondheid? Sommige mineralen werken met elkaar samen maar er zijn ook mineralen die elkaar juist tegenwerken. Daarom is het heel erg belangrijk te weten wat je lichaam nodig heeft of juist niet. Dit geldt ook voor koper.


Wat is koper
Koper is een belangrijk sporenelement dat nodig is voor zowel fysieke als mentale gezondheid. Dr. Paul Eck noemt koper ook wel de “emotionele mineraal”. Dit vanwege zijn grote invloed op het centrale zenuwstelsel. Het menselijk lichaam is ontworpen om een constante aanvoer van beschikbaar koper te behouden en te veel aan koper af te voeren wanneer dit nodig is. Maar, zoals geldt voor alle belangrijke elementen en voedingstoffen, kan te veel opname van koper leiden tot een te hoog koperniveau. Dit kan weer nadelig effect op het lichaam hebben.

 

Kopervergiftiging
Koper is een essentieel mineraal, dat nodig is in kleine hoeveelheden. Bij hogere concentraties is het uiterst giftig. Kopervergiftiging ontstaat wanneer er te veel wordt opgeslagen in de zachte weefsels van het lichaam. Kopervergiftiging is zo gewoon geworden vandaag de dag dat het een groot aantal mensen (vrouwen en tienermeisjes in het bijzonder) heeft beïnvloed zowel fysiek als mentaal.

 

De belangrijke rol van koper in het lichaam:

  • Koper behoudt calcium in de botten en repareert bindweefsel zoals pezen, huid, haar, nagels, slagaders en andere weefsels.

  • Koper is nodig voor de energieproductie in de cellen.

  • Koper is nodig in de laatste stappen van de citroenzuurcyclus. Hier wordt de meeste van onze cellulaire energie geproduceerd.

  • Koper helpt bij het reguleren van het immuunsysteem. Hierbij is een balans met zink belangrijk. Wanneer er een disbalans is ben je meer vatbaar voor infecties, in het bijzonder gist- en schimmelinfecties.

  • Koper stimuleert de productie van de neurotransmitters adrenaline, noradrenaline en dopamine.

  • Koper is nauw betrokken bij oestrogeen-productie, wat belangrijk is voor de vruchtbaarheid van de vrouw en tijdens een zwangerschap.

     

     

 

Te veel koper in je lichaam kan leiden tot verschillende symptomen:

  • Huidproblemen zoals acne, pigmentatie, melasma (pigmentstoornis), huiduitslag, droge huid, eczeem, rosacea etc.

  • Allergieën

  • Bloedarmoede

  • Haaruitval

  • Koude handen en/of voeten

  • Hoofdpijn

  • Slapeloosheid

  • Vermoeidheid

  • Uitputting

  • PMS (Premenstrueel syndroom)

  • Slechte tanden

  • Infecties (zoals candida)

  • Slechte concentratie

  • Veel behoefte aan chocolade

  • Veel behoefte aan koolhydraten en afkeer voor eiwitten

  • Trage schildklier

  • Psychische klachten, zoals depressie, irritatie, angstig, paniekaanvallen, moeilijk kunnen ontspannen, concentratieproblemen.

 

 

 

Bronnen van koper:

  • Koperen waterleidingen

  • Kopersulfaat toegevoegd aan drinkwater

  • Anticonceptiepil en koperhoudende spiraaltjes

  • Bepaalde supplementen (zoals bijvoorbeeld prenatale vitamines)

  • Koper kookgerei en koperen waterkoker

  • Koper wordt via de placenta doorgegeven van moeder op kind

  • Sigarettenrook

  • Bepaalde medicijnen (lees hiervoor de bijsluiter, maar stop nooit met medicijnen zonder overleg met je arts!).

  • Xeno-oestrogenen, hormoonverstoorders (algemeen voorkomend in pesticiden, plastic, groeihormonen, petrochemische stoffen en cosmetische producten)

  • Zwembaden

 

Maar er zijn ook andere bronnen die van invloed kunnen zijn op je koperniveau;


Stress
Koper en zink worden ook wel de tweeling genoemd omdat ze zeer nauw samenwerken en elkaar in evenwicht houden. Als je lichaam stress ervaart verliest je lichaam grote hoeveelheden zink en magnesium. Met een laag zinkniveau heeft een verhoogd koperniveau een hoger giftig effect zowel mentaal en fysiek. Er is meer kans op geheugen- en concentratieproblemen; wat ook vaak gepaard gaat met minder emotionele controle. Fysiek kunnen ontstekingen verergeren.

 

Zinktekort
Als een teveel aan koper in je lichaam niet goed benut kan worden wordt noemen we dit biologisch niet beschikbaar. Zonder bijvoorbeeld genoeg bindende eiwitten kan ongebonden koper vrij circuleren in het lichaam, waar het primair in de lever, de hersenen en de vrouwelijke geslachtsorganen kan opstapelen.

 

Oestrogeen balans
Koper moet in balans zijn met oestrogeen. Oestrogeen is een van de twee vrouwelijke geslachtshormonen (Progesteron is de andere). Oestrogeen is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de vrouwelijke lichamelijke kenmerken en de regulatie van de menstruele cyclus. Oestrogeen en koper hebben invloed op elkaar. Als de één verhoogd is, zal de ander ook stijgen.

 

Mineralen en vitamine tekort
Een tekort aan bepaalde vitaminen (vitamine C, B complex ) en mineralen (ijzer, seleen, chroom, mangaan en molybdeen) kunnen leiden tot een verhoogd koperniveau.

Meer water vasthouden komt ook veel voor. Er kunnen ook verhoogde bloedsuikerspiegel problemen zijn. Vegetariërs zijn veel gevoeliger voor kopervergiftiging omdat een vegetarisch dieet veelal rijk is aan koper en te weinig zink bevat van nature.

Wat kun je doen?
Er is een zeer nauwe relatie tussen mineralen. Vaak is een mineraal te laag om een ander mineraal op niveau te houden. Een mineraal-niveau kan ook te laag of te hoog zijn door andere factoren zoals stress, slechte leefstijl gewoonten of hoge concentraties van bepaalde toxische metalen. Herstel en behoud van dit delicate evenwicht tussen mineralen op basis van een goed dieet en suppletie is zeer belangrijk om deze factoren aan te pakken. Hieronder 9 tips:

 

  1. Synergetische voedingsstoffen: (voedingsstoffen die samenwerken met koper)
    Je lichaam heeft bepaalde synergetische voedingsstoffen nodig voor de regulering van het koperniveau. Hieronder vind je enkele voorbeelden van goede bronnen van elke voedingsstof:

Mangaan

knoflook, bieten, spinazie, boerenkool, kurkuma, waterkers, kikkererwten, lijnzaad, pompoenpitten

 

Molybdeen

linzen, selderij, groene bonen, eieren, zonnebloempitten

 

Selenium

sardines, paranoten, lever, kip, rundvlees

 

Sulfur

broccoli, bloemkool, kool, spruiten, knoflook, ui, prei, peulvruchten, bieslook, eieren, kip en rundvlees

 

Zink

gevogelte, lam, rund, spinazie, linzen, quinoa, eieren (gras gevoerd en vrije uitloop), spinazie, erwten, zuivelproducten zoals yoghurt, melk, kefir en kaas

 

Vitamine B

eieren, rundvlees, zalm, kip, kalkoen, linzen, peterselie, broccoli, bieten, linzen, asperges

 

Vitamine C

groene bladgroenten, spruitjes, bloemkool, groene bonen, wortelen

 

Vitamine E

olijfolie, donkere bladgroenten, amandelen, hazelnoten, olijven, peterselie

 

 

2. Dieet do’s:
Een verhoogd koperniveau gaat vaak samen met een te laag zinkniveau. Eet meer voedingsmiddelen die rijk zijn aan zink, zie voorbeelden in bovenstaande tabel.

 

3. Dieet dont’s:
Minimaliseer de inname van voedingsmiddelen die een hoog kopergehalte hebben zoals chocolade, koffie, granen (tarwe), kreeft, garnalen, oesters, paddenstoelen, sojabonen en zaden.

 

4. Ondersteun je ontgiftings-organen:
Door je ontgiftings-organen (nieren, lever, dikke darm en huid) te ondersteunen kun je een te hoog koperniveau aanzienlijk verlagen. Denk hierbij aan therapeutische massage, ademhalingsoefeningen en het drinken van water.

 

5. Meditatie:
Meditatie helpt erg goed om te ontspannen en om energie in het lichaam te brengen. Ook vermindert het stress. Dit is allemaal hard nodig om je koperniveau naar beneden te brengen.

 

6. Wandelen:
Wandelen heeft een kalmerend effect op de zenuwen en bevordert de activiteit van het para-sympathische zenuwstelsel.

 

7. Zorg voor voldoende rust!:
Dit is cruciaal voor je lichaam. Je lichaam heeft rust nodig om giftige metalen af te voeren.

 

8. Water:
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: drink voldoende water! Dit helpt bij de afvoer van giftige metalen. Minimaal 30ml maal je kg lichaamsgewicht.

 

9. Voor vrouwen die zwanger willen worden:
Voor vrouwen die zwanger willen worden kan het nuttig zijn om te weten of je een te hoog koperniveau hebt. Zink, vitamine C en vitamine B6 kunnen zeer effectief zijn om het risico op postpartum depressie te verminderen.

 

Bron – fitpro institute

Aangevuld door Sharon Asscher – Orthomoleculair therapeut.

Please reload

Featured Posts

Hoe kan jij je immuunsysteem optimaliseren tijdens je zwangerschap en kraamtijd?

March 22, 2020

1/10
Please reload

Recent Posts