Bietjes op het menu.

October 29, 2016

Bietjes zijn van die groenten die je vergeet. Gewoon omdat je eigenlijk niet zo goed weet hoe je ze nou precies moet eten. Persoonlijk ben ik fan van bietjes, omdat ze heel veel gezondheidsvoordelen hebben en de smaak zo lekker zoet is. Ondanks dat ik geen toegevoegde suiker eet, ben ik wel fan van zoet!  

 

Leuk weetje....Bietjes zijn een wortelgewas, waardoor ze onder de wortelsoorten vallen. 

 

Wat maakt het dat bietjes zo gezond zijn? 

1) Rode bieten zijn afgestampt met nitraten, die het lichaam gebruikt om nitriet en salpeterzuur te maken. Gecombineerd helpen deze de bloedvaten beschermen tegen schade, maar verwijden ze ook, waardoor meer zuurstof de spieren bereikt. Dit maakt het mogelijk om langer te bewegen zonder uitputting.

 

2) De nitraten bieden ook ondersteuning bij de bloeddruk te verlagen en het bijbehorende risico op hartaanvallen.
 
3) Rode bieten bevatten een enorme hoeveelheid foliumzuur en dit is een essentieel bestanddeel voor gezonde weefselgroei. Ideaal voor vrouwen in verwachting. 
 
4) Bietensap bevat gezonde hoeveelheden silica, wat wordt gebruikt om nagels en haar te produceren, maar het ondersteunt ook de spieren en botten, waardoor het risico op botontkalking wordt verminderd.
 
5) Hoewel bieten veel natuurlijke suikers bevatten, hebben ze een zeer lage glycemische lading van 2.0, wat inhoudt dat de suikers enorm langzaam worden omgezet. Dit helpt de stabilisatie van de bloedsuikerspiegel in de bloedbaan.
 
6) Rode bieten bevatten erg veel ijzer, waardoor de productie van hemoglobine in het bloed wordt gestimuleerd en verzekerd wordt dat zuurstof daar komt waar het moet zijn. Ook heel handig tijdens de zwangerschap en mensen met bloedarmoede. 
 
7) Het pigment, waaraan rode bieten hun uitgesproken kleur te danken hebben, werkt ook als krachtige anti-oxidant. Dit helpt celstructuren te behouden door ze te verdedigen tegen vrije radicalen.
 
8) Het nitraat gehalte in koudgeperse rode bietensap of bij rauwe bietjes door een salade zorgt niet alleen voor meer zuurstof in de spieren, maar brengt ook een grote voorraad naar de hersenen. Dit helpt de hersenen gezond te houden.

 

Kortom nu begrijp je misschien waarom ik zo een fan ben van bietjes! Ik raad dan ook aan om tijdens de herfst/winter periode af en toe bietjes op het menu te zetten. Het liefst rauw, bijvoorbeeld door een lekkere winterse salade, om al zijn bioactieve stoffen goed te kunnen behouden. 

 

 

 

Please reload

Featured Posts

Mag je oliebollen eten als je zwanger bent?

December 15, 2017

1/10
Please reload

Recent Posts