Seizoensgebonden eten, waarom zou je?

October 28, 2016

De herfst is weer aangebroken, Halloween staat voor de deur. Met de start van een nieuw seizoen staan er weer heel wat nieuwe groenten en fruitsoorten op het menu. Seizoensgebonden eten heeft zo zijn voordelen. Het is namelijk zo dat groenten van het seizoen de stoffen bevatten die we nodig hebben in dat specifieke seizoen. Een stevige warme stamppot vindt geen aansluiting in de zomer. Net zo min als een koude komkommersoep op de skipiste. Los daarvan smaakt een aardbei in de zomer van de koude grond anders dan een aardbei in het voorjaar uit de verwarmde kas. Smaak zegt iets over voedingswaarde en aanwezigheid van inhoudsstoffen zoals bioactieve stoffen. 

 

Wat zijn bioactieve stoffen?

 

Alle stoffen, die een bepaalde biologische of fysiologische activiteit of functie hebben kunnen bioactieve stoffen worden genoemd. Het gaat meestal om stoffen in voedingsmiddelen of supplementen die een gezondheids bevorderend effect hebben, maar waarvoor geen behoefte is vastgesteld. Ze komen van nature voor in producten of worden kunstmatig toegevoegd. 

 

Een belangrijke groep van bioactieve stoffen zijn de stoffen die van nature in planten voorkomen en soms in geconcentreerde of in kunstmatige vorm aan voedingsmiddelen worden toegevoegd. Deze stoffen worden ook wel aangeduid als secundaire plantenstoffen, fytonutriënten.

 

Voorbeelden van bioactieve stoffen zijn:

 

  • Flavonoïden

  • Cafeïne

  • Carotenoïden: bètacaroteen, luteïne en lycopeen

  • Carnitine

  • Choline

  • Co-enzym Q

  • Creatine

  • Dithiolthionen

  • Fytosterolen (plantensterolen) die kunstmatig aan margarine mogen worden toegevoegd om het cholesterolgehalte in bloed te verlagen

  • Fyto-oestrogenen (isoflavonen) die de botontkalking bij vrouwen na de overgang zou vertragen

  • Glucosinolaten

  • Polyfenolen (flavonoïden): flavonolen, flavanonen, flavanolen en isoflavonen

  • Prebiotica

  • Taurine

 

De kracht van de bovenstaande bioactieve stoffen is op z'n grootst, wanneer je de puurste vorm binnen krijgt in de vorm van vers, puur, biologische groenten. 

 

De maand november staat voor de volgende groenten: 

 

Aardappel

Avocado

Biet

Boerenkool

Champignon

Chinese Kool

Koolraap

Pastinaak

Pompoen

Snijbiet

Tomaat

Ui

Veldsla

Witlof

Wortel

Zuurkool

 

Iedere dag kies ik een groente uit en vertel ik de voordelen van die specifieke groenten voor de gezondheid.

 

Gevarieerd eten is niet voor niets belangrijk, het zorgt ervoor dat je veel verschillende bioactieve stoffen binnen krijgt. Zo hebben alle verschillende bioactieve stoffen een positief effect op je energie niveau en je afweermechanisme!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload

Featured Posts

Mag je oliebollen eten als je zwanger bent?

December 15, 2017

1/10
Please reload

Recent Posts