Honing ter ondersteuning van je gezondheid.

HONING – WAAROM JE HET VAKER ZOU MOETEN ETEN

Het uitsterven van bijen zou een ramp zijn, niet alleen omdat ik honing fan ben maar ook echt voor de wereld, omdat bijen voor een groot deel zorgen voor de bestuiving van gewassen, waaraan vervolgens vruchten en zaden groeien die mensen en dieren op een later moment eten. Daarnaast biedt honing talloze voordelen voor de gezondheid.

Wil je echt het de meest heilzame honing kopen, koop dan Manuka honing, een speciale honing die afkomstig is uit de meest afgelegen en ongerepte uithoeken van South Island in Nieuw-Zeeland. Deze honing is wel wat duurder, omdat het een rauwe niet gepasteuriseerde honing is die veel levende enzymen en plantenextracten bevat. Biologische honing met het EKO keurmerk is ook goed en bevat ook de onderstaande voordelen. Uiteraard is honing vers van de imker het veiligst qua kwaliteit.

Waarom is honing zo gezond?

Honing is niet alleen erg lekker, het is ook nog eens enorm gezond.

De 5 belangrijkste gezondheidsvoordelen van honing zijn:

  1. Honing heeft een bacterie- en schimmel remmende werking, dankzij de enzymen die bijen aan honing toevoegen. Honing kan daarom verlichting bij keelpijn, een maagzweer of bacteriële darminfectie.

  2. Het beschermt tegen hart- en vaatziekten, omdat honing boordevol flavonoïdes en anti oxidanten zit.

  3. Het verhoogt het uithoudingsvermogen en de sportprestaties, omdat honing de glycogeen voorraad (energievoorraad) in de spieren langer op peil houdt en daardoor ook de herstelperiode na het sporten verkort.

  4. Het reguleert de bloedsuikerspiegel dankzij de ideale balans van fructose en glucose in honing. Honing is dus absoluut niet te vergelijken met gewoon suiker, en goede pure biologische honing heeft een relatief lage Glycemische Index (GI) waarde, zodat je bloedsuikerspiegel er niet enorm van piekt. Ideaal voor mensen met diabetes type 2.

  5. Het is een probiotioca en houdt de darmflora in balans. Sommige honingsoorten bevatten zelfs zeer grote hoeveelheden ‘goede’ bacteriën, waaronder 6 soorten lactobacilli en 4 soorten bifidobacteria.

Kortom honing is een super variant als zoetmiddel! Uiteraard blijft honing wel een zoetmiddel, wat betekent dat het koolhydraten zijn en je er niet eindeloos van kan blijven eten. Om je een houvast mee te geven, niet meer dan 2 eetlepels zoetmiddelen toevoegen aan je voeding per dag, dan zit je goed.

Heb je vragen of opmerkingen? Mail me dan hier.

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags

​© 2015 by Sharon Asscher - Looyen

Voeding maakt je beter    

 

Disclaimer                                   

Contact

info@voedingmaaktjebeter.nl

+31652674107

Amsterdam 

 

  • Wix Twitter page
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon