Tip 3 om je darmfunctie te verbeteren tijdens je zwangerschap.

October 12, 2016

 

 

Mijn derde tip die ik voor je heb om het irritante gevolg van de zwangerschap, 'OBSTIPATIE', te voorkomen is: Kefir

 

Je vraagt je vast af wat Kefir is?

 

Kefir is een samenleving van bacteriën en gisten. Deze samenleving wordt een symbiose genoemd. Kefir bevat allerlei rechtsdraaiende bacteriën welke van nature voorkomen in de darmen.

Kefir bevat calcium, verschillende vitamines en levende culturen. Calcium draagt bij aan de normale werking van spijsverteringsenzymen. Levende culturen in kefir verbeteren de lactose-vertering van het product bij personen die lactose moeilijk verteren. Door het fermentatieproces zetten de bacteriën namelijk de lactose om in zuur.

 

Het is wel van belang dat je Kefir in de winkel koopt en niet zelf maakt, want als je het zelf maakt dan kan je het kleine beetje alcohol wat ontstaat bij het gisten niet uit het geheel wel filteren. Ik heb altijd gekozen voor de kefir die ik bij de Marqt of Ekoplaza kan kopen. 

 

Waarin verschilt Kefir van Yoghurt?

 

Zowel kefir als yoghurt zijn gecultiveerde melkproducten, maar ze bevatten verschillende soorten heilzame bacteriën. Yoghurt bevat een kortlevende, heilzame bacterie die het spijsverteringssysteem schoon houdt en de zich daar bevindende goede bacteriën voorziet van voedsel. Kefir gaat verder dan dat: de goede bacteriën van kefir kunnen zich zelfs in het darmkanaal nestelen.

 

Kefir bevat enkele zeer belangrijke rassen van goede bacteriën die over het algemeen niet in yoghurt zitten: Lactobacillus Caucasus, Leuconostoc, Acetobacter-soorten en Streptococcen -soorten. Het bevat ook heilzame gisten, zoals saccharomyces-kefir en Torula-kefir. Deze gisten domineren, beheersen en elimineren destructieve ziekteverwekkende gisten in het lichaam. Dat doen ze door binnen te dringen in het slijmvlies waar zich ongezonde gisten en bacteriën bevinden; daar vormen ze als het ware een huishoudelijk team van "uitsmijters", waardoor de darmen versterkt worden. Als gevolg daarvan kan het lichaam beter weerstand bieden aan ziekteverwekkers zoals de E-coli-bacterie en parasieten.

De actieve gisten en bacteriën van kefir hebben een grotere voedingswaarde dan yoghurt doordat ze ervoor zorgen dat je eten beter verteerd kan worden en doordat ze het milieu in de darmen schoon en gezond houden.

Doordat de samenstelling van het stremsel in kefir kleiner is dan dat van yoghurt, is kefir ook gemakkelijker te verteren. Daardoor is het een uitermate geschikt voedzaam product voor baby’s, mensen met een handicap of ouderen. Daarnaast is het ook geschikt als remedie bij spijsverteringsproblemen.

 

Naast de heilzame bacteriën en gisten, bevat kefir mineralen en essentiële aminozuren die het lichaam helpen zichzelf te genezen en te onderhouden. De volwaardige eiwitten in kefir worden gedeeltelijk verteerd en kunnen daardoor beter door het lichaam worden gebruikt. Tryptofaan, een van de essentiële aminozuren waaraan kefir rijk is, is een stof die bekend is vanwege zijn rustgevende effect op het zenuwstelsel. Omdat kefir ook rijk is aan calcium en magnesium ­mineralen die ook belangrijk zijn voor een gezond zenuwgestel -kan het toevoegen van kefir aan het dieet een buitengewoon groot kalmerend effect op de zenuwen hebben. Kefir levert een grote hoeveelheid fosfor, het op twee na belangrijkste mineraal in ons lichaam. Fosfor helpt het lichaam koolhydraten, vetten en eiwitten voor de celgroei goed op te nemen en is een belangrijk mineraal voor de instandhouding van een goede gezondheid en het op peil houden van het energieniveau.

Kefir is rijk aan vitamine B12, B1 en vitamine K. Het is een uitstekende bron van biotine, een B-vitamine die het lichaam helpt de andere B-vitaminen (zoals foliumzuur, pantotheenzuur en vitamine B12) op te nemen. De talloze voordelen van het handhaven van een goede balans in de vitamine B-inname variëren van regulatie van nieren, lever en zenuwgestel tot het verbeteren van huidklachten, het verhogen van het energieniveau en het bereiken van een hoge leeftijd.

 

Gezondheidsvoordelen

De voordelen van een regelmatige consumptie van kefir zijn talloos. Door de lichtverteerbaarheid van het product worden de darmen schoongemaakt en het lichaam voorzien van heilzame bacteriën en gisten, vitaminen, mineralen en volwaardige eiwitten. Omdat kefir zo uitgebalanceerd en voedzaam is, draagt het bij aan een gezond immuunsysteem. 

 

Regelmatig gebruik van kefir kan helpen bij de verlichting van alle darmproblemen; het kan de beweegbaarheid van de darmen bevorderen, winderigheid verminderen en zorgen voor een gezonder spijsverteringssysteem. Daarnaast helpt het reinigende effect dat kefir op het gehele lichaam heeft bij het verkrijgen van een beter uitgebalanceerd innerlijk ecosysteem, een optimale gezondheid en het bereiken van een hogere leeftijd.

 

 

 

 

 

Please reload

Featured Posts

Mag je oliebollen eten als je zwanger bent?

December 15, 2017

1/10
Please reload

Recent Posts