Heb jij vaak last van migraine of hoofdpijn?

January 27, 2016

 Wat is Migraine eigenlijk? 

 

Migraine bestaat uit aanvallen waarbij de hoofdpijn vaak op de voorgrond staat. Migraine komt vaak voor. Naar schatting lijdt ongeveer 10% van de Nederlandse bevolking aan migraine. Migraine komt vaker voor bij vrouwen.

 

Waar heb je dan last van? 
De migraineaanval is te verdelen in de voorfase (waarschuwing), aurafase, hoofdpijnfase en de herstelfase. Tijdens de voorfase kunnen klachten optreden van dorst, bleekheid, misselijkheid, geeuwen, stijve nek, vermoeidheid, concentratieproblemen, stemmings- of gedragsveranderingen.

Klachten in de aurafase zijn voorbijgaande klachten, die gewoonlijk korter duren dan zestig minuten. In de aurafase ziet men vaak lichtflitsen of vlekken voor de ogen, maar er kunnen ook tintelingen optreden, gevolgd door gevoelloosheid in een arm of been. De typische hoofdpijn bij migraine is eenzijdig, kloppend van karakter, gaat gepaard met misselijkheid, overgeven en overgevoeligheid voor licht en geluid. De pijn wordt meestal erger door lichamelijke inspanning. Niet iedere migrainepatiënt heeft dezelfde klachten; bijvoorbeeld bij de één kan de hoofdpijn dubbelzijdig zijn en bij de ander treden geen aura’s op. Een aanval kan uren tot dagen duren en verdwijnt pas vaak als de patiënt gaat slapen.

 

Wat is de oorzaak?
Migraine is een neuro-vasculaire ziekte waarbij delen van de hersenen, zenuwen en bloedvaten betrokken zijn. Tijdens migraineaanvallen speelt de ontregeling van de vijfde hersenzenuw (n. trigeminus) en een veranderde gevoeligheid voor pijn een belangrijke rol. Aangenomen wordt dat migrainepatiënten een verlaagde drempel hebben voor het ontstaan van migraineaanvallen, waardoor inwendige of uitwendige prikkels gemakkelijk een migraineaanval kunnen geven. Aanleg speelt hierbij een rol. Bepaalde voedingsmiddelen en omstandigheden kunnen een aanval uitlokken of juist voorkomen. 

 

Wat kun je eraan doen?
De behandeling van migraine bestaat o.a. uit leefregels. De leefregels zijn:

  • regelmatig slapen, eten en bewegen;

  • het vermijden van gebruik van alcohol, cafeïne en aspartaam (zoetstof);

  • voldoende ontspanning.

  • de juiste voeding

 

Wat zou je dan kunnen doen met voeding? 

Hoofdpijn kan een gevolg zijn van slecht functionernde darmen. Een niet goed functionerende spijsvertering kan echter veel meer invloed op je gezondheid hebben dan alleen maar lastige en soms pijnlijke symptomen. Bij een niet goed werkende spijsvertering krijgen de voedingsstoffen die je binnen krijgt, zelfs de voedingsstoffen die afkomstig zijn van gezonde biologische producten en superfoods, geen kans om goed opgenomen te worden door je lichaam.

 

Omdat de opname van voedingsstoffen in je darmen begint, liggen de darmen aan de basis van een balans of disbalans in je hormoonhuishouding, een sterk of een zwak immuunsysteem, een versnelde veroudering of juist verjonging van je lichaam, etc. Je spijsvertering is dus de basis van het goed functioneren van je lichaam ‘van binnen’. Voordat je begint met het in balans brengen van je hormoonhuishouding (wat directe invloed heeft op het opslaan of verbranden van vet), zul je dus eerst moeten zorgen dat je darmflora in balans is en dat je een gezonde darmfunctie hebt. Pas daarna is het zinvol om je te richten op andere manieren om je gezondheid te verbeteren of gewicht (overtollig vet) te verliezen. 

 

Heb jij last van migraine of heel veel hoofdpijn? Meld je dan nu hier aan en leer hoe jij je darmflora weer kan opbouwen. Je darmflora staat los van je darmfunctie, maar gaat vooral om de balans tussen de bacteriën die jij in je darmen hebt. Dit kan je enorm beïnvloeden door de juiste voeding. 

 

Bron over Migraine: https://www.neurologie.nl/publiek/patientenvoorlichting/migraine-hoofdpijn

 

 

 

 

Please reload

Featured Posts

Hoe kan jij je immuunsysteem optimaliseren tijdens je zwangerschap en kraamtijd?

March 22, 2020

1/10
Please reload

Recent Posts