Zeg nee tegen Soja!

January 12, 2016

 

Het bestellen van een Soja Latte lijkt wel een trend, maar waarom? Soja blijkt helemaal niet zo goed voor je te zijn en kan zelfs schadelijk zijn voor de gezondheid. Hoe zit dat precies? 

 

Vijf jaar geleden bestelde ik met volle overtuiging een Soja Latte , omdat het zogenaamd goed zou zijn voor mijn gezondheid. Mijn darmen zouden beter tegen Soja kunnen dan tegen gewone melk, maar het tegendeel blijkt waar. Uit veel onderzoek is gebleken dat Soja juist heel veel negatieve effecten kan hebben op je lichaam en je gezondheid

 

Eén van de voornaamste reden waarom het een beter idee is om soja te vermijden, is omdat meer dan 90% van de sojabonen productie, afkomstig uit de USA, genetisch gemodificeerd zijn. Bij soja is genetische manipulatie onder andere toegepast om ze resistent te maken tegen bepaald bestrijdingsmiddelen, zodat ze besproeid kunnen worden met pesticiden, zonder zelf dood te gaan. Het gevolg van genetisch gemodificeerde productie is dat je jouw lichaam een lading giftige stoffen meegeeft, zoals Glyfosaat en BT-toxinen. Twee stoffen die toxisch zijn voor het lichaam en allerlei ziekten en aandoeningen in het lichaam kunnen veroorzaken. Denk aan maagontstekingen, lekkende darm, auto-immuunziekten, verschillende vormen van kanker, leverschade en hart- en vaat ziekten. 

 

Sojabonen, zelfs van biologische oorsprong, bevatten van oorsprong anti-nutriënten, wat inhoudt dat zij voedingsstoffen ontnemen aan je lichaam, zoals saponine, fytinezuur en fyto-oestrogenen. Traditionele fermentatie (is in de biochemie het omzetten van biologische materialen met behulp van bacteriën, celculturen of schimmels en heeft een positief effect op je darmen), vernietigt deze anti-nutriënten, waardoor je lichaam de voordelen van soja wel kan opnemen. De meeste mensen eten niet de gefermenteerde soja, maar juist de niet-gefermenteerde variant in de vorm van sojamelk, tofu en andere soja formules. 

 

 

Niet-gefermenteerde soja heeft de volgende negatieve effecten op je lichaam: 

1. Fytinezuur: Vermindert de opname van calcium, magnesium, koper, ijzer en zink. Een dieet met een hoog fytinezuurgehalte kan zelfs groei-problemen veroorzaken bij kinderen. 

2. Trypsine remmers: Interfereert met de vertering van eiwitten en kunnen aandoeningen veroorzaken aan de alvleesklier. De alvleesklier is o.a. verantwoordelijk voor de aanmaak van insuline. 

3. Goitrogenen: kan de werking van je schildklier blokkeren, waardoor je gehele stofwisselingen plat gelegd kan worden. 

4. Fyto-oestrogenen/Isoflavonen: plantaardige stoffen die lijken op de menselijke oestrogeen kan de aanmaak van het menselijke oestrogeen verstoren, met onvruchtbaarheid en een verhoogd risico op borstkanker als gevolg. 

5. Synthetische vitamine D: Soja verhoogt de vitamine D behoefte van het lichaam, dit is ook de reden waarom er extra vitamine D2 is toegevoegd aan veel soja melk. Vitamine D2 is alleen wel een giftige vorm van vitamine D. 

6. Vitamine B12: Soja bevat een verbinding die lijkt op vitamine B12, alleen kan je lichaam dit niet opnemen. Soja wordt vaak geadviseerd aan vegetariërs doordat er B12 in Soja zou zitten. 

7. Aluminium & Mangaan: Soja bevat veel aluminium, wat giftig is voor uw zenuwstelstel en voor de nieren. Mangaan is schadelijk voor het ongeboren kind. 

 

Kortom; laat niet-gefermenteerde Soja achterwegen en kies voor amandelmelk (zonder suiker en andere onnodige toevoegingen) of voor gewone melk, maar met mate. 

 

Voor vragen: mail naar sharon@voedingmaaktjebeter.nl 

 

Wetenschappelijke onderbouwing van hetgeen ik hier beweer: 

Artikel 1

Artikel 2 (Harvard)

Artikel 3 (Scientific American)

Artikel 4 (Een combinatie van wetenschappelijke onderzoeken)

 

 

 

 

Please reload

Featured Posts

Mag je oliebollen eten als je zwanger bent?

December 15, 2017

1/10
Please reload

Recent Posts