Ontbijten. Ja of nee?

September 21, 2016

 

ONTBIJTEN

 

 

 Ik kom in mijn praktijk nog steeds heel veel mensen tegen die NIET ontbijten. De dag wordt dan gestart met een kop koffie en tegen 11 uur ontstaat er een hongermomentje, dat meestal wordt ingevuld met een muesli-reep of een 'snelle jelle' om de honger te stillen tot de lunch. Er gaat hier iets helemaal mis! Niet alleen voor je lijn, maar vooral ook voor je gezondheid. 

 

Ontbijten is niet alleen belangrijk om je spijsvertering mee op te starten, maar zorgt er ook voor dat je later op de dag minder honger krijgt en sneller naar de snelle suikers grijpt. Een ontbijt zorgt ervoor dat we ons goed kunnen concentreren op het werk of op school. Ook zet een ontbijt de darmen aan het werk en krijgt veel makkelijker alle voedingsstoffen binnen die dagelijks nodig zijn. 

 

Een ontbijt is ook belangrijk om goed op gewicht te blijven. Uit onderzoek blijkt dat mensen die ontbijten vaker een goed gewicht hebben dan mensen die niet ontbijten. Na een ontbijt is de verleiding minder groot om in de loop van de dag te snacken of te snoepen. 

 

Waar kan je nou het beste je dag mee starten?

Begin je dag met een voedingsstoffenboost. Wetenschappers van Harvard benadrukken dat de voordelen van ontbijten alleen gelden als je kiest voor een vezelrijk menu. Denk aan yoghurt met vezelrijke muesli met fruit en lijnzaad. Kies wel voor suikervrije muesli, waardoor je bloedglucosegehalte in balans blijft. Dit is belangrijk voor je gezondheid en voor je gewicht.  Ook kan je de dag starten met een volkoren boterham met een eitje en  een avocado spread. Lees hier een recept.

 

Het Budwig-papje

 

Mijn persoonlijke voorkeur om de dag mee te starten gaat naar het Budwig papje, waarom? Het Budwig papje is een super heilzaam recept, gebaseerd op een mengsel van kwark en olie, dat met vezelrijke producten gecombineerd wordt.Kwark is rijk aan eiwitten en dus rijk aan zwavelhoudende aminozuren. In combinatie met de juiste vetten – de meervoudig onverzadigde vetzuren – zorgen deze aminozuren voor een optimale celstofwisseling. Johanna Budwig promootte met name de lijnzaadolie vanwege het feit dat deze niet alleen linolzuur bevat maar vooral rijk is aan alfa-linoleenzuur (Omega 3). 

 

Vind hier een recept van het Budwig-papje. 

 

In natuurwinkels is een variant van het budwig ontbijt als kant-en-klaar product te koop. In dit product zijn de inzichten van Budwig gecombineerd met recent wetenschappelijk onderzoek.
Het is de Lynolax ontbijt (Natufood). Deze bestaat uit lijnzaad, havervlokken, tarwekiemen, Kanne Fermentgraan, sojalecithine, oligo-fructose en appelpoeder. Dit is dus vezelrijk en door toevoeging van het Fermentgraan en oligo-fructose extra bevorderlijk voor de darmflora. Zeker aan te bevelen bij spijsverteringsproblemen. Daarbij gebruik je de Lynolax olie (Natufood). Dit is een mengsel van lijnzaadolie en tarwekiemolie. Tarwekiemolie is rijk aan vitamine E en daarmee een goede antioxidant voor een langere houdbaarheid van de lijnzaadolie.

 

TIP: Het is altijd van belang om af te wisselen, dus eet niet iedere dag hetzelfde, zodat je lichaam niet kan wennen aan hetgeen je eet. Blijf je lichaam verrassen wanneer het aankomt op voeding, op deze manier krijg je de meeste voedingsstoffen binnen en blijft je lichaam in beweging (van binnen uit). De basis mag wel hetzelfde zijn, maar wissel iedere dag op z'n minst 1 ingrediënt. Zo kan je afwisselen qua fruit, noten of zaden.

 

Probeer eens een maand goed te ontbijten en zie wat het voor jou kan betekenen. 

 

 

 

 

Please reload

Featured Posts

Mag je oliebollen eten als je zwanger bent?

December 15, 2017

1/10
Please reload

Recent Posts