Weinig slaap en toch functioneren, hoe dan?

Het leven van een moeder gaat niet over lekker lang slapen, uitgerust zijn en ontspanning. Nee, het gaat over heel veel, maar daar echt niet over. Het is helemaal ok voor nu, want ik ben natuurlijk super gelukkig met mijn inmiddels 7 weken oude dochter! Als ik naar haar lieve hoofdje kijk, dan denk ik: "ja voor jou heb ik toch alles over!" Het is wel van belang om goed voor jezelf te zorgen in tijden van slaapschaarste. Je weerstand gaat achteruit als geen maatregelen neemt om deze periode door te komen. Ziek worden kan je er echt niet bij hebben!

Ik zeg overigens nu nog even 'periode', in de hoop dat het geen jaren duurt, maar stiekem weet ik wel beter. Ik ben nog in de ontkenningsfase.

De tips die ik jonge moeders mee wil geven of de 'mommy's to be', zijn de volgende:

Tip 1: Slaap overdag een uurtje! Denk niet als je kindje slaapt, oh ik doe nog even een wasje of nu heb ik lekker even tijd om mijn nagels te doen, nee!! SLAPEN! Ik doe ook nog steeds mijn wasjes, nagels (alhoewel) koken etc, maar ik slaap ook echt een uurtje met mijn dochter mee. Ik moet mezelf (of mijn verloofde dwingt mij) er wel toe dwingen.

Tip 2: Ik geef nu 7 weken borstvoeding en merk dat ik meer honger heb dan normaal, wat heel logisch is omdat je lichaam minimaal 500 -600 calorieën extra verbrand om de moedermelk te produceren. Aangezien afvallen tijdens de borstvoedingsfase niet goed is voor je kindje (helaas moeders) , kan je maar beter voldoende en gezond eten. Als je het lastig vindt om extra te eten, dan kan je heel makkelijk voeding met meer 'gezonde' calorieën toevoegen aan je maaltijden, zoals ongebrande noten aan je ontbijt, of een extra scheutje olijfolie/lijnzaadolie aan je lunch. Zo kom je makkelijk aan het juiste soort extra calorieën, niet de loze lege calorieën, waar je op de verkeerde plekken van aankomt!

Tip 3: Eet veel vezels! Doordat je onregelmatig slaapt kunnen je darmen uit balans raken, met als gevolg diarree, obstipatie, buikrampen, lucht in je darmen en een gebrek de juiste vitamine en mineralen die via je darmen opgenomen worden. Dat is heel vervelend, maar als je aandacht besteed aan de juiste voeding, dan kan je dit probleem ondervangen met de volgende tips:

  • Voeg hele lijnzaad toe aan je 'volle' biologische yoghurt/kwark en een scheutje lijnzaadolie met een vleugje citroensap. De ideale voeding voor je darmen.

  • Start je dag met een glas lauw water en een beetje verse citroensap. Wacht 20-30 minuten voordat je met je ontbijt begint of je eerste kop koffie naar binnen wilt werken. Cafeïne is helaas niet de oplossing van vermoeidheid! Je wordt uiteindelijk alleen maar vermoeider mede doordat vitamine c slechter wordt opgenomen in je lichaam en daardoor je ijzer gehalte omlaag gaat.

  • Eet veel groente, maar echt veel groente! Hier ga je me dankbaar voor zijn, want je darmen worden op de juiste manier gevoed door veel groente te eten en denk dan aan minimaal 300 gram per dag. Dit stimuleert de darmfunctie en houd je darmflora in balans.

Tip 4: Slik ondersteunende supplementen. Ja, je zou alles uit je voeding moeten kunnen halen als je een volwaardig uitgebalanceerd eetpatroon volgt, maar met de nadruk op als, want tegenwoordig volgt bijna niemand dit eetpatroon. Eet jij voldoende groenten 300-500 gram per dag of eet jij altijd de juiste vetten waardoor je omega 3 / omega 6 verhouding in balans is?

Omega 3 is heel belangrijk voor je hersenen, maar ook om ontstekingen in je lichaam te voorkomen. Omega 6 krijgen we veel te veel binnen door middel van vlees, zonnebloemolie etc. Dit werkt juist ontstekingen in de hand.

De supplementen die ik zelf dagelijks neem, ondanks dat ik zeer bewust en gezond leef:

- Omega 3 (Orthica) (wel de zuivere variant en altijd in een capsule)

- Vitamine D (Solgar)

- Multivitamine van Solgar of Orthica (speciaal voor de vrouw die borstvoeding geeft)

(Bovenstaande kan je allemaal bestellen bij de Vitaminestore en het merk Orthica zelfs bij bol.com)

- Om een extra energie boost te krijgen, neem ik iedere ochtend Wingry. Ideaal om je dag mee te beginnen. Er zit geen suiker of andere troep in, daar word ik persoonlijk heel blij van. Deze ideale combinatie van vitamine, aminozuren en anti-oxidanten kan je via deze link bestellen op de site van Win. Ideaal voor vermoeide moeders! Ok, ook voor de vaders, maar moeders hebben het gewoon zwaarder. (Sorry vaders)

Tip 5: Het klinkt heel cliché en we weten het allemaal, maar drink voldoende water, 1,5-2 liter per dag. Je bent druk en verbrandt behoorlijk wat energie, het afval daarvan wil je afvoeren en niet in je lichaam laten rondzweven. (waar te krijgen : gewoon uit de kraan!)

Tip 6: BEWEGEN! Wandel veel met de kinderwagen, op deze manier kan je jouw hoofd ontspannen en komt energie vrij. Hoe minder je beweegt, des te vermoeider je wordt.

Ik ben sinds een week weer een beetje aan het sporten en dat helpt me enorm energieniveau te verhogen, ondanks opgebroken nachten. Manlief is dan met onze kleine en ik heb even een momentje voor mezelf. Goed voor lichaam en geest! (Nee, dan heb ik het niet over Red Bull!)

Succes!

www.voedingmaaktjebeter.nl

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags

​© 2015 by Sharon Asscher - Looyen

Voeding maakt je beter    

 

Disclaimer                                   

Contact

info@voedingmaaktjebeter.nl

+31652674107

Amsterdam 

 

  • Wix Twitter page
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon