Spijsvertering en je darmflora; belangrijk voor een goede gezondheid

Het doel van de spijsvertering is het verteren van voeding tot stofjes die door het lichaam opgenomen kunnen worden. Er zijn heel veel factoren die een goede spijsvertering negatief kunnen beïnvloeden. Denk aan stress, te gehaast eten, niet goed kauwen, een niet voedzame maaltijd, antibiotica gebruik, maagzuurremmers, een voedsel allergie of (lactose) intolerantie.

Mond en maag

De spijsvertering begint al voordat er een hap genomen is. De geur van voeding en de gedachte er aan zorgen voor de productie van speeksel. In de mond wordt de voeding fijngemalen terwijl enzymen in het speeksel zetmeel afbreken tot suikers. In de maag komt de voeding in aanraking met maagzuur, het eiwitsplitsende enzym 'pepsine' en een stof die 'instrinsic factor' wordt genoemd. Deze stoffen tezamen ondersteunen de afbraak van eiwitten en het opneembaar maken van mineralen en vitamine B12.

Als de eerste stappen in de spijsvertering niet goed verlopen en de voeding niet goed verteert, ontstaan gassen. Het gevolg is een opgeblazen gevoel vlak na het eten. Mensen die stress ervaren zijn extra gevoelig hiervoor. Bij hen is de aanmaak vaan maagsap vaak verminderd, waardoor de vertering minder soepel verloopt. Maagzuurproblemen beïnvloeden bovendien de opname van vitamine B12. Langdurig gebruik van maagzuurremmers vergroot dan ook de kans op een vitamine B12-tekort in het lichaam met als gevolg het aantasten van het zenuwstelsel. Ouderen kunnen daardoor extra problemen krijgen met hun geheugen.

Voedingssupplementen

Voedingssupplementen met zuren (HCl) en enzymen (pepsine) kunnen het maagzuur en de vertering van eiwitten ondersteunen. Mensen die vaak last hebben van maagzuur hebben meestal te weinig maagzuur dan te veel. Ook de enzymen 'bromelaïne' uit ananas en 'papaïne' uit papaja hebben deze eigenschappen. Zo geldt ook hier weer VOEDING MAAKT JE BETER!

Andere belangrijke enzymen voor de vertering zijn onder andere amylase (bij de vertering van koolhydraten), lactase (bij de vertering van lactose), en lipase (bij de vertering van vet). Komijn, venkel, gember en anijs zijn kruiden die een positieve, verzachtende en ontkrampende invloed hebben op de spijsvertering, zeker als zij in combinatie gebruikt worden.

Lactose intolerantie

Lactose (ook wel bekend als melksuiker) wordt in het lichaam verteerd door het enzym 'lactase'. Sommige mensen hebben dit enzym helemaal niet, anderen maken er weinig van aan. Hierdoor kan de lactose in producten die melksuiker (zuivel) bevatten niet worden opgenomen. De lactose blijft achter in het lichaam en veroorzaakt buikkrampen en pijn. Bij een lactoserijke maaltijd kan inname van een voedingssupplement met het enzym lactase helpen om de lactose te verteren en de pijn te verminderen. Zo is inname van 7000 FCC lactase eenheden voldoende voor de vertering van 1 glas melk. Wil jij meer advies over jouw lactose allergie/intolerantie? Stuur dan nu een mail.

De darmen en de darmflora

Pas als de voeding in de dunne darmen is aangekomen, vindt de feitelijke opname van voedingsstoffen plaats. In het maag-darmkanaal bevindt zich de darmflora. Dit geheel van micro-organismen (bacteriën, schimmels en gisten) is verantwoordelijk voor de spijsvertering en voor het produceren van spijsverteringsenzymen en vitaminen (B & K). De darmflora draagt bij aan het functioneren van het darmslijmvlies waardoor voedingsstoffen goed opgenomen kunnen worden en ongewenste stoffen het lichaam niet kunnen binnen dringen. Essentieel voor een goede gezondheid, je immuunsysteem, je huid en zo veel andere functies in je lichaam.

Door stress, vervuiling, slechte voeding, antibiotica, andere medicijnen, alcohol en ziekten kan de darmflora uit evenwicht raken met grote problemen als gevolg. Wanneer je last hebt van diaree probeert het lichaam de schadelijke stoffen zo snel mogelijk kwijt te raken, waardoor niet alleen de schadelijke bacteriën het lichaam verlaten maar ook de goede. Het is daarom van belang je darmflora weer in balans te brengen. Dit kan met voeding en supplementen. Wil jij hier meer advies over? Neem dan nu contact op via de mail; sharon@voedingmaaktjebeter.nl

Verstopping

Bij verstoppingsklachten is het belangrijk om te zorgen voor voldoende inname van vezels, vocht en voldoende lichaamsbeweging. Wil je weten waar de juiste vezels in zitten, stuur dan ook een mail.

Bij chronische verstopping is er sprake van een verminderde darmbeweging. Deze mensen raad ik aan om een combinatie van B6, B12 en foliumzuur te gebruiken en probiotica, naast de juiste voeding. Voeding staat nog steeds voorop! Wil jij meer advies over wat de juiste probiotica is en welke bacteriestammen het meest effectief zijn om jouw darmflora te verbeteren? Mail dan nu sharon@voedingmaaktjebeter.nl

Als je nog meer vragen hebt of opmerkingen mag je me altijd mailen of contact opnemen via Facebook.

Groetjes,

Sharon

Voeding maakt je beter

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags

​© 2015 by Sharon Asscher - Looyen

Voeding maakt je beter    

 

Disclaimer                                   

Contact

info@voedingmaaktjebeter.nl

+31652674107

Amsterdam 

 

  • Wix Twitter page
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon