Hoofdpijn en Migraine; de invloed van voeding en suppletie

June 9, 2016

Hoofdpijn is een vaak gehoord pijnklacht. Bij de meeste mensen verdwijnt de pijn na korte tijd vanzelf, maar er zijn ook mensen die met regelmaat langere tijd hoofdpijn hebben waardoor je belemmerd wordt in het dagelijks functioneren. Ik was zelf iemand die echt belemmerd werd in mijn dagelijks functioneren tijdens mijn hoofdpijnaanvallen een paar keer per week. Niets hielp, pijnstilling of andere hulpmiddeltjes mochten allemaal niet baten. 

 

 

 

Migraine

Een veel voorkomende vorm van hoofdpijn is migraine. Ongeveer 18% van de vrouwen en 6% van de mannen lijdt aan migraine. De symptomen van migraine zijn aanvalsgewijs optredende hoofdpijn, waarbij de aanvallen uren tot dagen kunnen duren. De hoofdpijn is kloppend van aard en verergert bij lichamelijk inspanning. Vaak gaat de hoofdpijn gepaard met misselijkheid en/of overgevoeligheid voor licht en geluid. Voedingsmiddelen zijn bekende factoren die kunnen bijdragen aan het ontstaan van een migraine-aanval. De lijst van deze voedingsmiddelen is lang en varieert van: 

- chocolade

- noten

- sinaasappelen

- cafeïne houdende dranken 

- vetsin (MSG, E621)

- uien

- gist

- aspartaam

- alcoholische dranken

 

De enige manier om er achter te komen of en welke voedingsmiddelen een negatieve invloed hebben is door een dagboekje bij te houden van hetgeen je eet, waardoor je precies kan terug zien wat je gegeten hebt vooraf een migraine aanval. 

 

Ook geneesmiddelen kunnen een negatieve invloed hebben, in het bijzonder: 

- vaatverwijders

- hormoonpreparaten

- bloeddrukverlagers

- histamine receptorblockers

- antibiotica

 

 

Andere factoren zijn het hebben van een slechte darmflora, vasten of maaltijden overslaan, te veel of te weinig slaap, verandering van patroon, ontspanning na stress, cafeïne-onthouding en weersveranderingen. 

 

Voedingssupplementen bij migraine

Een aantal voedingssupplementen kan een positieve bijdrage leveren om de frequentie, duur en /of hevigheid van de klachten te verminderen. Denk aan vitamine B2 of magnesium en zo zijn er nog een paar supplementen. Wil je hier meer advies over hebben neem dan contact op met sharon@voedingmaaktjebeter.nl. 

 

Spierspanningshoofdpijn en Clusterhoofdpijn

Naast migraine zijn er nog meer verschillende soorten hoofdpijnen. Deze oorzaken kunnen zeer divers zijn en vooral ook heel onverwachts. Ik had zelf enorm last van spierspanningshoofdpijn en heb mijn hoofdpijnen kunnen reduceren door het veranderen van mijn levensstijl door middel van voeding, vormen van ontspanning toe te voegen aan mijn leven en het reduceren van stress. 

 

De oplossing

Er bestaat niet zoiets als één oplossing voor hoofdpijn, maar door middel van mijn aanpak; het samen kijken naar je hele levensstijl, je eetpatroon aanpassen en je suppletie inname bijsturen kunnen we een heel eind komen en wellicht kan ik jou helpen hoofdpijn-vrij te worden. 

 

 

Please reload

Featured Posts

Hoe kan jij je immuunsysteem optimaliseren tijdens je zwangerschap en kraamtijd?

March 22, 2020

1/10
Please reload

Recent Posts