PCOS

Wat is PCOS?

 

Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS) is een gevolg van een storing in de hormoonbalans bij vrouwen. Bij PCOS hebben vrouwen iets hogere niveaus van testosteron en andere androgene hormonen. Mogelijke gevolgen zijn onregelmatige menstruatie, onvruchtbaarheid en gewichtstoename & afname.

PCOS is een syndroom met meerdere symptomen, waarvan de meest voorkomende oligomenorroe (menstruaties met grote onregelmatige tussenpozen), onvruchtbaarheid, een teveel aan mannelijke hormonen (hyperandrogenisme) en meervoudige cysten in de eierstokken (polycysteuze ovaria) zijn.

Wat kan je doen?

 

  • Focus op Omega 3

Omega 3 geeft vrouwen met PCOS diverse gezondheidsvoordelen en omega 3 vetzuren belangrijk bij de vorming van prostaglandines die nodig zijn voor de productie van hormonen. Om die reden is het voor patiënten met PCOS belangrijk om dagelijks voldoende omega 3 vetzuren binnen te krijgen, enerzijds via de voeding anderzijds via suppletie. Inname van extra omega-3 vetzuren kan helpen de hogere concentratie van mannelijke geslachtshormonen bij vrouwen met PCOS te verlagen.

  • L-carnitine toevoegen - Bij niet-overwichtige vrouwen met PCOS houdt een verlaagde carnitine (aminozuur)spiegel mogelijk verband met hyperandrogenisme en insulineresistentie, een voorloper van PCOS.  Je kan dit ondersteunen met voedingsmiddelen als:

    • zure zuivel - yoghurt, kefir.

    • noten - ongebrande en ongezouten

    • peulvruchten

    • eieren

  • Vitamine D - Als hormoon is vitamine D betrokken bij de werking van insuline. Vitamine D heeft ook invloed op de voortplanting; het is betrokken bij de rijping en de ontwikkeling van het follikel. Suppletie van vitamine D verbetert de ovulatie en de bevruchting bij vrouwen met PCOS.

  • Mineralen - Mineralen zink en magnesium zijn ook vaak aan de lage kant. De suppletie van beiden heeft een positief effect bij vrouwen met PCOS. Bij een tekort aan magnesium is het risico op PCOS 19 keer groter dan bij een normale magnesiumwaarde. Drink daarom ook voldoende Bone Broth - dit bevat alle belangrijke mineralen.

Even geen gluten (tarwe, spelt, rogge)

PCOS is een laaggradige ontsteking die in verband wordt gebracht met insulineresistentie. Vrouwen met PCOS hebben hogere CRP (ontsteking) waardes, onafhankelijk van hun BMI. Gesuggereerd wordt dat het dagelijkse eten van tarweproducten en andere graansoorten chronische ontstekingen en auto-immuunziekten kan veroorzaken. Een dieet met een hoog vezelgehalte (glyco-nutriënten) vermindert insulinepieken en insulineresistentie. Vezels normaliseren het glucosegehalte in het bloed.

Micronutriënten

Micronutriënten, zoals vitaminen, mineralen en spoorelementen, zijn betrokken bij veel processen in het lichaam en zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Een aantal micronutriënten zijn heilzaam bij het verminderen van de symptomen van PCOS en vergroten de kans op een zwangerschap. Bij bloedonderzoek wordt bij vrouwen met PCOS vaak te lage waarden gemeten van diverse micronutriënten.

Denk aan B12, foliumzuur en B 6 wat vaak ook een verhoogde homocysteine waarde in het bloed geeft.

Als co-enzym is vitamine B12 betrokken bij de methylering van homocysteïne naar methionine. Door een B12 tekort gaat dit proces achteruit en stijgt de homocysteïnespiegel. Dit geeft grotere kans op onvruchtbaarheid. Vegetariërs hebben een groter risico op een B12 tekort.

Bij vrouwen met PCOS die overgewicht hebben en insulineresistent zijn, wordt een lagere concentratie aan vitamine B12 gemeten dan bij vrouwen met PCOS die geen overgewicht hebben en insuline gevoelig zijn.

Maar ook vitamine D is vaak verlaagd: Vitamine D heeft ook invloed op de voortplanting; het is betrokken bij de rijping en de ontwikkeling van het follikel. Suppletie van vitamine D verbetert de ovulatie en de bevruchting bij vrouwen met PCOS.

Mineralen

Mineralen zink en magnesium zijn ook vaak aan de lage kant. De suppletie van beiden heeft een positief effect bij vrouwen met PCOS. Zink draagt bij tot een verbeterde vruchtbaarheid.

Chroom is een essentieel sporenelement dat betrokken is bij de koolhydraatstofwisseling en het verbeteren van de insulinegevoeligheid. Een chroomtekort wordt in verband gebracht met een verstoorde glucose-, insuline- en vetstofwisseling.

 

Supplementen kunnen bepaalde symptomen van PCOS verminderen, maar ze mogen niet als vervanging dienen van een gevarieerd natuurlijk eetpatroon en een gezonde leefstijl.

​© 2015 by Sharon Asscher - Looyen

Voeding maakt je beter    

 

Disclaimer                                   

Contact

info@voedingmaaktjebeter.nl

+31652674107

Amsterdam 

 

  • Wix Twitter page
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon