Vruchtbaarheid verbeteren

Vruchtbaarheid optimaliseren

 

Zwanger worden gebeurt niet zo maar even, veel koppels denken dat het een kwestie is van stoppen met de pil en dan gebeurt het wel. Je moet geduld hebben en het stelt je geduld soms op de proef. Helemaal wanneer het na een jaar proberen nog steeds niet is gelukt en jullie in aanmerking komen voor een ander traject, denk aan IVF of ICSI.

 

De grootste les voor veel koppels is het uit handen geven van controle, die heb je namelijk niet over je vruchtbaarheid. Het is de natuur, maar… toch kan je wel een beetje controle uitoefeningen. Namelijk over je levensstijl en ondersteuning bieden op het gebied van voeding en suppletie. Je hebt namelijk wel controle over wat je in je mond stopt!

Om je vruchtbaarheid, voor zowel de vrouw als de man, te optimaliseren ben je bij Voeding maakt je beter aan het goede adres.

 

Ik zal jullie vast een paar tips geven, deze tips gelden voor alle koppels. Ook als je al in een traject loopt in het ziekenhuis.

 

Hoe kan je het beste je vruchtbaarheid optimaliseren?

 

Je vruchtbaarheid hangt van een paar belangrijke factoren in je leven af:

  1. Emotionele gesteldheid

  2. Fysieke conditie

  3. Je omgeving – denk aan vervuiling.

  4. Je voeding, vooral aan de balans van vetten, vitaminen en mineralen.

 

Vrouwen worden in tegenstelling tot mannen al geboren met de hoeveelheid eitjes die zij zullen hebben in hun leven. Iedere cyclus gaat er weer een eitje van de voorraad af die je meekrijgt van je moeder.  Daardoor is het juist zo belangrijk om goed voor je zelf te zorgen en de staat van je eitjes optimaal te houden.

 

Waar kan je allemaal aan denken als het gaat over de verbetering van je vruchtbaarheid? Zo is het bijvoorbeeld heel belangrijk dat je vitaminen en mineralen waarden optimaal zijn. Ik het niet over acceptabel maar over optimaal.

 

Zie hieronder:

 

  • B6 – dit zorgt er ook voor dat je minder kans krijgt op misselijkheid als je eenmaal zwanger bent als vrouw.

  • Zink – voor zowel mannen als vrouwen. Minimaal 10mg per dag.

  • Actief foliumzuur (400mg per dag)

  • Magnesium (denk er aan dat je wel de actieve vorm kiest, als biglycinaat, tauraat of malaat) Dit is ook belangrijk om beter te kunnen ontspannen. Neem dit altijd in de avond in na je diner.

  • Vitamine D3 – neem op zijn minst 25 mcg per dag.

  • Omega 3 – neem minstens 250 mg EPA en 350 mg DHA per dag.

  • Vitamine C – neem op zijn minst 600 mg

  • Vitamine B12 (kies de vorm methylcobalamine) – minstens 3000 mcg

 

Het liefst neem je dan een multi-vitamine waar het meeste al bij in zit. Neem contact op voor meer advies, of laat je vitaminen en mineralen waarden bepalen door middel van een bloedtest.

 

Wat kan je doen met voeding?

  • Eet de juiste vetten denk aan omega 3, verlaag je omega 6 niveau. Dus eet dit minder, denk aan vlees, melkproducten en andere verzadigde vetten.

  • Eet veel anti-oxidanten – veel fruit als bessen, bramen en frambozen. Maar ook groenten met veel kleur, denk aan wortels, zoete aardappel, broccoli, boerenkool en cacao. (puur) Minimaal 350g groenten per dag.

  • Bescherm je lijf tegen anti nutriënten. – dit zijn middelen als koffie, alcohol, sigaretten. Deze middelen onttrekken voedingsstoffen aan je lijf. Dus neem deze middelen niet!

  • Drink veel (lauw) water, minimaal 30ml per kilo lichaamsgewicht. Geen frisdrank of dranken met koolzuur, dit verzuurt je lijf en is niet optimaal voor een bevruchting dan wel een innesteling.

  • Kies voor volkoren granen, liefst geen gluten, maar quinoa, rijst, haver en boekweit.

  • Vermijd koemelk producten.

  • Vermijd suiker

  • Vermijd soja

 

 

Het is van belang om je lijf minimaal drie maanden voor de bevruchting/IVF/icsi voor te bereiden.

 

Hoe doe je dat?

 

  • Neem de juiste supplementen, waarbij je kiest voor actief foliumzuur (ook wel folaat genoemd), mutli-vitaminen voor zwangeren (ja deze kies je nu al), omega 3 capsule en

  • Eet regelmatig bronnen van B6 en zink, denk aan: (zink) lamsvlees, eieren, rogge en havermout, maar ook (B6) bloemkool, waterkers, bananen en broccoli. Maar focus ook op essentiële vetten, denk aan vette vis,  noten en zaden. Een handje per dag is voldoende.

  • Boost je anti-oxidanten inname – neem als doel om minstens 5 verschillende soorten fruit en groenten op een dag te eten. Waarvan maximaal 2 stuks fruit.

  • Verminder de inname van anti-nutrienten.

  • Leer verschillende ontspanningstechnieken als je regelmatig last hebt van stress.

  • Laat je homocysteine waarden bepalen, als deze te hoog zijn, laat je dan begeleiden om deze met voeding naar beneden te brengen. Maak hier een afspraak.

  • Stop ten minste drie maanden met je anti conceptie voordat je probeert zwanger te raken.

  • Verminder contact met gifstoffen, ben je bang dat je veel gifstoffen bij je draagt, laat via je haar bepalen of je belast bent met veel gifstoffen.

 

Wanneer we samen een traject in gaan zal ik jou/jullie stap voor stap begeleiden om al deze adviezen meer te integreren in je dagelijks leven. Het lijkt nu heel veel maar het is van belang dat je alles stap voor stap doet. Daarnaast zullen we door middel van een EMB bloedtest al je waarden bepalen die van belang zijn voor een mogelijke bevruchting en innesteling.

​© 2015 by Sharon Asscher - Looyen

Voeding maakt je beter    

 

Disclaimer                                   

Contact

info@voedingmaaktjebeter.nl

+31652674107

Amsterdam 

 

  • Wix Twitter page
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon