Misselijkheid

Misselijkheid is een van het meest voorkomende kwaaltje tijdens de zwangerschap. Vaak zijn het de eerste symptomen die je ervaart als je zwanger bent. Overigens heeft niet iedereen er last van, dus schrik niet als je er geen last van hebt.

Ongeveer de helft van de zwangere vrouwen heeft last van ochtendmisselijkheid, vooral vrouwen met voedingstekorten.

 

Wat is het?

 

Als je geluk hebt dan heb je er helemaal geen last van of alleen de eerste drie maanden. Sommige vrouwen hebben er zelfs de hele zwangerschap last van. Ochtend misselijkheid is het meest voorkomend, waarbij je bij het opstaan ineens een golf van misselijkheid kan ervaren. Wanneer je maag leeg is ben je sneller misselijk. De mate van misselijkheid verschilt per persoon, maar meestal begint het rond week 5 en rond week 15 ben je er dan hoogstwaarschijnlijk weer van af.

 

Misselijkheid betekent dat de hoeveelheid zwangerschapshormonen in je lichaam hoog zijn. Deze hormonen worden geproduceerd tot de placenta groot genoeg om voor je baby te zorgen. De ontwikkeling van de placenta en de bijbehorende hormoonniveaus kunnen de oorzaak zijn, maar braken is ook een manier om gifstoffen kwijt te raken.


 

Wat zijn de gevaren voor moeder en kind?

 

Het is belangrijk dat je voldoende blijft drinken om uitdroging te voorkomen, helemaal als je veel moet braken omdat je dan extra veel vocht verliest. Symptomen van uitdroging zijn: een snelle hartslag, slechte adem en weinig urine.

Naast de gevolgen van uitdroging zijn er verder geen gevaren voor moeder en kind. Dus let er op dat je minimaal 1.5 liter water per dag drinkt.

 

Tips

 

  • Je zou voor iedere maaltijd een ademhalingsoefening kunnen doen. Leg een hand op je buik en de andere op je borst, concentreer je op je buik en haal 5 min lang diep adem. Dit kan de misselijkheid verminderen.

  • Rust zo veel mogelijk uit, stress bevordert de misselijkheid.


 

Wat kan je doen met voeding en suppletie?

 

  • Zonnebloempitten (de gepelde variant), bevat veel vitamine B6 wat zou kunnen helpen tegen misselijkheid.

  • Gember, kies voor verse gember. Dit kan in de vorm van verse plakjes gember toevoegen in heet water.

  • Drink veel water en eet alleen waar je echt zin in hebt. Eet niet tegen je zin in.

  • Eet niet te kruidig

  • Vermijd slechte vetten, denk aan gefrituurde voeding of vet in bewerkte voeding.

  • Eet dingen die makkelijk te bereiden zijn.

  • Eet vaak, liefst ieder uur/iedere twee uur.

  • Je hebt meer vitamine B6, B12, foliumzuur, ijzer en zink nodig, misselijkheid kan ook door een tekort aan B6 en zink veroorzaakt worden. Als je veel overgeeft, kun je een tekort aan magnesium opbouwen. Focus met voeding op de volgende producten:

    • Volkoren producten, kikkererwten (hummus), zaden, hazelnoten en rozijnen om voldoende B6 binnen te krijgen.

    • Volle yoghurt (indien lactose geen probleem is), vette en witte vis voor B12.

    • Groene bladgroente, noten en peulvruchten (bonen) voor foliumzuur.

    • Broccoli, sardientjes, gedroogde abrikozen voor ijzer.

    • Kip, mager vlees, zonnebloempitten, tarwekiemen en volkoren producten voor zink.

    • Noten, volkoren producten, gedroogde abrikozen en tofu voor magnesium.

 

Alternatieve oplossingen:

 

Niet iedereen staat er voor open, maar mocht je al het bovenstaande geprobeerd hebben en niets werkt dan kan je altijd nog voor de volgende opties kiezen. Wellicht dat een alternatieve manier voor jou werkt:

  • Acupunctuur

  • Yoga & meditatie - op deze manier kan je het middenrif ontspannen en zo de misselijkheid verminderen. Pak een matje en volg de video’s in je online MamaChannel omgeving van Asha, de yogadocente.

  • Westerse kruidengeneeskunde - gember is rijk aan zink. Uit onderzoek blijkt dat gember misselijkheid en overgeven vermindert.

  • Homeopathie

  • Voetreflexologie

  • Acupressuur

​© 2015 by Sharon Asscher - Looyen

Voeding maakt je beter    

 

Disclaimer                                   

Contact

info@voedingmaaktjebeter.nl

+31652674107

Amsterdam 

 

  • Wix Twitter page
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon