Maagzuur

Maagzuur; ook zo een vervelend en veel voorkomend kwaaltje tijdens de zwangerschap. Zo’n 80% van de zwangere vrouwen krijgt last van brandend maagzuur, een brandend gevoel in de borst en keel. Heel vervelend en vaak zo overheersend dat je er niet omheen kan.

De grote vraag is dan ook, wat kan je hier nou tegen doen!?

 

Wat is het?

Door de grotere elasticiteit van de spieren in de buik sluit de klep die de ingang naar de maag afsluit soms niet helemaal, waardoor maagzuur in de slokdarm kan komen. Brandend maagzuur verergert vaak gedurende de zwangerschap. Heel vervelend!

 

Hoe weet ik of ik het heb?

Als je last hebt van de volgende symptomen heb je een grote kans op maagzuur:

  • Brandend gevoel in de keel

  • Misselijkheid

  • Vieze smaak in de mond.

 

Wat zijn de gevaren voor moeder en kind?

 

Wanneer je overmatig last hebt van maagzuur kan het zijn dat je veel moet overgeven, waardoor je te weinig voeding binnenkrijgt. Het is belangrijk dat je niet te veel afvalt, wanneer je meer dan 5 kilo afvalt is het belangrijk om de huisarts te bellen of de verloskundige. Ze kunnen je dan een middeltje geven wat kan helpen bij noodgevallen. Het liefst wil je natuurlijk geen medicijnen binnenkrijgen, omdat alles wat je aan medicijnen binnenkrijgt ook naar je kindje gaat, die dat nog niet goed kan afbreken.

 

Wanneer moet ik extra opletten?

 

Wanneer je veel last hebt van stress heb je een hoger risico op maagzuur, stress heeft een grote invloed op je eetgewoonten. Denk aan te snel eten, of te veel eten, of juist een stuk minder. Je maagzuurproductie gaat gewoon door en te veel of te weinig eten kan zo beiden maagzuur veroorzaken.

 

Tips - wat kan je doen?

 

  • Slaap op een aantal kussens zodat je bovenlichaam iets omhoog gericht is.

  • Buk niet plotseling.

  • Rust vroeg in de avond; voorkom of verlicht brandend maagzuur door te ontspannen tijdens de natuurlijke rusttijd van de maag.

  • Probeer koolzuurhoudende dranken te vermijden omdat je hier een opgeblazen gevoel van kan krijgen en maagzuur juist gestimuleerd kan worden. Hetzelfde geldt voor cafeïne houdende dranken, deze kan je beter ook even laten staan.

  • Blijf voldoende bewegen, iedere dag een half uurtje buiten wandelen kan al enorm helpen. Of na het eten even een ommetje maken is ook al een goed idee.

  • Probeer niet te snel te eten, kauw alles goed!


 

Wat kan je met voeding en suppletie?

 

  • Probeer niet te zwaar te eten. Vooral voor het slapen gaan iets lichts eten kan maagzuur verminderen.

  • Eet liever meerdere kleine maaltijden dan een paar grote op een dag.

  • Drink niet te veel tijdens maaltijden.

  • Brandend maagzuur wordt verergert door grote maaltijden en door bepaalde voedselcombinaties. Zo kan het helpen als je eiwitten niet combineert met koolhydraten.

  • Zaden van karwij en dille verlichten maagzuur. Deze kan je vermalen door je eten of ongemalen op kauwen.

  • Drink thee van citroenmelisse, kamille of munt. Wissel af!

  • Een klein theelepeltje sodium carbonaat met een glas water gemengd kan ook helpen. Drink dit tussen de maaltijden door. 

​© 2015 by Sharon Asscher - Looyen

Voeding maakt je beter    

 

Disclaimer                                   

Contact

info@voedingmaaktjebeter.nl

+31652674107

Amsterdam 

 

  • Wix Twitter page
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon