Rusteloze benen of beenkramp

Beenkrampen of Rusteloze benen

 

Oh wat weet ik dat nog goed. Ik zat ‘s avonds op de bank naast m’n vriend en ik wilde mijn benen alleen maar heen en weer schoppen. Het gevoel dat ik m’n benen moest bewegen maakte me soms helemaal gek. Dan stond ik op, trok mijn jas en schoenen aan en zij tegen m’n vriend; ‘Het is weer zo ver”. We MOETEN nu even een blokje lopen.’ Dat hielp vaak maar even, maar dan kon ik wel in slaap komen.

 

Wat is het?

Rusteloze benen

 

Veel vrouwen omschrijven het als een kriebelend en tintelend gevoel van binnenuit. Het is dan lastig om rustig te kunnen liggen. Lopen, strekken, rekken, niks lijkt te helpen om dit onaangename gevoel te laten verdwijnen. De oorzaak is niet precies bekend, maar er wordt een verklaring zou kunnen zijn dat de zwaarder wordende baarmoeder de bloeddoorstroming naar de benen belemmert. Wat op zich logisch lijkt. Gelukkig verdwijnen de klachten vaak weer als je bevallen bent.

 

Beenkramp

 

Ook kramp in je benen of kuiten komt tijdens de zwangerschap heel veel voor. Het is vaak een plotselinge, onwillekeurige samentrekking van alle spiervezels van een spier en kan vaak erg pijnlijk aanvoelen. De kramp tijdens de zwangerschap zou veroorzaakt worden door een tekort aan calcium en magnesium. Maar het kan ook een teken zijn van beginnende spataderen.

 

Wat zijn de gevaren voor moeder en kind?

 

Er zijn absoluut geen gevaren bekend.

 

Waar kan ik op letten?

 

Bij rusteloze benen

 

  • Het vermijden van cafeïne-houdende dranken, zoals koffie, thee en frisdranken kan mogelijk helpen rusteloze benen tegen te gaan.

  • Zorg er ook voor dat je enkele uren voor het slapengaan niet te veel eet. Je lichaam heeft het dan te druk met verteren en dit kan onrust geven.

  • Je kan proberen om extra te bewegen. Even lekker een wandelingetje of zwemmen kan de doorbloeding stimuleren waarmee de klachten minder kunnen worden.  

  • Het nemen van wisselbaden kan helpen de klachten te verminderen, dus even je benen koud afspoelen kan wonderen doen. Ook dit stimuleert de doorbloeding.

  • De leukste tip; vraag je partner voor het slapen gaan je benen te masseren met magnesium olie. Heerlijk ontspannend.

 

Tips bij kramp

 

  • Zodra je er last van hebt, probeer je been dan te strekken of laat iemand je helpen om je been of  kuit te strekken.

  • Ook hier kan het nemen van wisselbaden helpen, dus even je benen koud afspoelen kan wonderen doen. Ook dit stimuleert de doorbloeding.

  • Wederom je partner aan het werk zetten kan ideaal zijn; vraag je partner voor het slapen gaan je benen te masseren met magnesium olie. Heerlijk ontspannend.

  • Slaap op je linkerzij, dit is de beste houding voor de doorbloeding naar je benen.

 

Wat kan je met voeding en suppletie?

 

  • Het is van belang om voldoende te blijven drinken. Minimaal 1.5 liter per dag.

  • Kies voor voeding met magnesium. Magnesium zorgt voor extra ontspanning in de spieren. Denk aan bananen, groene bladgroente, noten en zaden, donker chocolade (meer dan 70%) en avocado.

  • Qua suppletie kan je altijd kiezen om extra calcium en magnesium te slikken preventief. Het is wel van belang dat je deze twee mineralen in de juiste verhouding tot elkaar slikt.

​© 2015 by Sharon Asscher - Looyen

Voeding maakt je beter    

 

Disclaimer                                   

Contact

info@voedingmaaktjebeter.nl

+31652674107

Amsterdam 

 

  • Wix Twitter page
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon