Bacteriële vaginose

Wat is het?

 

Bacteriële vaginose is een van de belangrijkste oorzaken van vaginale klachten.  Vaginale douches, het wassen met zeep, het dragen van een spiraaltje en het gebruik van antibiotica kunnen bacteriële vaginose bevorderen.

 

Bij bacteriële vaginose is sprake van een verstoorde balans tussen micro-organisme die van nature in de vagina voorkomen. Door hormonale veranderingen is je vagina gevoeliger voor vaginale ongemakken als bacteriële vaginose of een vaginale schimmelinfectie.

 

Hoe weet ik of ik het heb?

 

De diagnose bacteriële vaginose kan vaak eenvoudig, snel en goedkoop worden gesteld in de huisartsenpraktijk op basis van je klachten. De grootste klacht bij bacteriële vaginose is een onaangenaam ook wel vis-achtige geur samen met een (grijs)witte afscheiding. Ook kan je last van jeuk hebben, dit hoeft overigens niet altijd zo te zijn.

 

Wat zijn de gevaren?

 

Het is niet helemaal onschuldig. Zo is de omgeving van het slijmvlies bij een vrouw erg belangrijk voor de bevruchting. 

 

Wanneer moet ik extra opletten?

 

  • Zorg voor goede hygiëne, zoals je vagina dagelijks wassen met lauw water. (geen zeep)

  • Zorg er voor dat je weerstand goed is. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar dit kan je doen door goed te letten op je voeding, voldoende te bewegen in de buitenlucht & rust te nemen.

  • Draag katoenen ondergoed, niet altijd even aantrekkelijk maar het werkt wel.

  • Gebruik geen parfum, sprays of andere lotions in de buurt van je vagina. Je vagina kan heel goed voor zichzelf zorgen.

  • Vermijd strakke broeken.

  • Let op bij het toilet gebruik dat je altijd van voor naar achter veegt. Het lijkt zo simpel, maar het gebeurt zo vaak verkeerd, helemaal als je haast hebt.

  • Vermijd het gebruik van inlegkruisjes.


 

Wat moet ik doen?

Het is belangrijk dat een bacteriële vaginose wordt behandeld, ga daarom naar je huisarts.

 

Wat kan je met voeding en suppletie?

  • Het beste is om de suikerpot even dicht te laten. Dit heeft er mee te maken dat de slechte bacterie stammen die de disbalans veroorzaken in je vagina juist groeien van suiker. Let ook op ingrediëntenlijsten; suiker zit tegenwoordig in zoveel producten en vaak ook verstopt onder een andere naam. Alles wat op -ose eindigt is een vorm van suiker, denk aan glucose, lactose, fructose.

 

  • Wanneer je bacteriehuishouding in balans is heeft de bacteriële vaginose geen kans om te overleven, dus probeer zoveel goede bacteriën te voeden met goede voeding. Een gezonde darmflora (de bacteriën in je darmen) geeft minder kans op vaginale disbalans. De gezonde darmbacteriën worden gestimuleerd door het eten van de juiste vezels. Eet daarom genoeg vezels!  Denk aan groente, fruit, volkorenproducten, noten en zaden.

 

  • Eet gevarieerd, dat klinkt heel afgezaagd maar je lichaam heeft verschillende vezels en voedingsstoffen nodig om in balans te kunnen zijn. Wanneer je iedere dag hetzelfde eet wordt het lastig voor je lichaam om in balans te blijven.

 

  • Drink voldoende op een dag, ook heel belangrijk voor de goede bacteriën om te overleven. Minimaal 1.5 liter water, frisdrank, koffie en zwarte thee telt niet.

 

  • Kies voor volkoren producten & verhoog je gebruik van onverzadigde vetten zoals met olijfolie, avocado’s, noten, lijn- en hennepzaadjes, tarwekiemolie.

 

  • Eet minimaal 350 gram groenten en 2 stuks fruit op een dag en vermijd fruitsapjes. In een heel stuk fruit zitten veel meer vezels.

 

  • Kies voor plantaardige eiwitten. Denk aan peulvruchten, noten, zaden, tempeh en tofu. .

 

Qua supplementen zou je kunnen kiezen voor een goede probiotica met extra lactobacillen, de melkzuurbacterie die de overhand zou moeten hebben in de vagina.

 

Heel veel mensen hebben een Vitamine D tekort en Vitamine D is belangrijk voor het versterken van je vaginale slijmvlies en de hormonale balans. 


 

​© 2015 by Sharon Asscher - Looyen

Voeding maakt je beter    

 

Disclaimer                                   

Contact

info@voedingmaaktjebeter.nl

+31652674107

Amsterdam 

 

  • Wix Twitter page
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon