Migraine

Wat is migraine?

 

Migraine wordt gekenmerkt door terugkerende aanvallen van hoofdpijn, vaak samen met misselijkheid, braken en licht sensaties (aura). Het symptoom van migraine is een eenzijdige, pulserende pijn, die verergerd wordt door lichamelijke inspanning. Hierdoor ben je vaak geheel uitgeschakeld.

 

Ook komt het voor dat patiënten overgevoelig zijn voor licht en geluid. Migraine wordt dikwijls uitgelokt door veranderingen in de hormoonspiegel, wat tijdens de zwangerschap het geval kan zijn, maar ook door vermoeidheid, spanning, verandering van weer. Voedselintoleranties kunnen een oorzakelijk verband hebben met migraine. Dus krijg je ineens migraine laat dan ook eens testen of je voedselintoleranties hebt, dit kan door middel van de EMB bloedtest.


 

Wat zijn de gevaren voor moeder en kind?

 

Er zijn gelukkig geen gevaren, het is vooral heel vervelend als je er last van hebt.

 

Wat kan ik doen?

 

Verminder homocysteïne gehalte in het bloed, wat betekent dat je meer voeding

Verhoogde homocysteïne-waarde geeft een functioneel B12 tekort aan. Ook al bevindt de bloedspiegel van B12 zich nog in de (lage) normale waarden! Homocysteïne is een aminozuur dat in het menselijke lichaam aangemaakt kan worden uit een ander aminozuur, te weten methionine. Die omzetting gebeurt met behulp van enzymen. Onder normale omstandigheden wordt het geproduceerde homocysteïne weer omgevormd of afgebroken zodat de hoeveelheid in het lichaam niet toeneemt.

 

Groente, fruit en vooral kiemen (alfalfa, taugé, broccoli kiemen e.d. wel goed wassen) bevatten stoffen die de waarden doen dalen. De meest effectieve anti-homocysteïne producten zijn:

Groentekiemen, avocado, cottage cheese, ricotta, vis, peulvruchten, ei, uien,

knoflook, noten, zaden (tahin), algen, tarwekiemen, gevogelte, broccoli, koolsoorten, witlof, bladgroenten, muesli en asperges.

 

Vermijdt voedingsstoffen die migraine uitlokken zoals: cacao, aspartaam, alcohol en cafeïne of voedingsstoffen waarvoor men overgevoelig voor is.

 

Andere voedingsadviezen:

Drink geen koffie en alcohol. Minder vlees eten en geen transvetzuren, sojaproducten, chocolade of oude kaas.

Eet vooral magnesium rijke voeding zoals volle granen, gedroogd fruit, noten, vette vis, spinazie, koolsoorten, kikkererwten en bananen. Vegetariërs kunnen niet alleen een tekort aan B12 en B6 hebben, maar ook het essentieel aminozuur methionine, omdat dit vooral in dierlijke producten voorkomt. Daarentegen zullen vleeseters en groentehaters te weinig foliumzuur opnemen met als gevolg een te hoog homocysteine gehalte waar migraine door kan ontstaan.

​© 2015 by Sharon Asscher - Looyen

Voeding maakt je beter    

 

Disclaimer                                   

Contact

info@voedingmaaktjebeter.nl

+31652674107

Amsterdam 

 

  • Wix Twitter page
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon