Bloedarmoede of ijzertekort

Wat is Bloedarmoede, ook wel ijzertekort (anemie)?

Wanneer er bloedarmoede geconstateerd is tijdens de zwangerschap betekent dat er te weinig rode bloedcellen in je bloed zitten of dat deze niet goed werken. In de rode bloedcel zit hemoglobine (Hb). Hb is nodig om zuurstof via het bloed naar de cellen te vervoeren. Tijdens de zwangerschap is het Hb altijd wat lager dan normaal. In de 30e week is het Hb het laagst. Deze natuurlijke daling van het Hb kan geen kwaad en herstelt zich tegen het eind van de zwangerschap. Enkele weken na de bevalling is het Hb meestal weer normaal.

 

We spreken pas van bloedarmoede als je Hb gedurende de zwangerschap verder daalt. Wanneer je Hb onder niveau 6 zakt wordt er verder onderzoek gedaan.  

Een niet zwangere vrouw heeft een Hb gehalte tussen de 7.5 en 10. Bij een zwangere vrouw kan dit dalen tot 6.3, zonder dat er sprake is van anemie. Tijdens de zwangerschap komt anemie vaker voor, omdat de vraag naar ijzer, folaat (foliumzuur) en andere mineralen en vitaminen sterk toeneemt. Al deze micronutriënten zijn heel belangrijk voor de productie van hemoglobine.

 

Wat zijn de gevaren voor moeder en kind?

Waar je zeer ernstige bloedarmoede hebt is er een grotere kans op een vroegtijdige bevalling. Ook kan het zijn dat het geboortegewicht van de baby te laag is door de anemie. Tijdens de bevalling verlies je altijd bloed, wanneer er sprake is van extreem veel bloedverlies of van anemie tijdens de zwangerschap, kan het nodig zijn om minimaal 6 weken na de bevalling ijzersupplementen te gebruiken. Wanneer je borstvoeding wilt geven moet je extra opletten op je ijzerinname omdat veel ijzer via de moedermelk verdwijnt naar je kindje.

 

Je lichaam zorgt ervoor dat je baby voldoende ijzer binnen krijgt en daarna wordt er pas aan het lichaam van jou gedacht. Dit houdt dan ook in dat er een grotere kans op anemie is bij jou dan bij je kindje. Je baby heeft op de helft van de zwangerschap de grootste hoeveelheid ijzer nodig. Daarom is het zeker van belang dat je goed voor jezelf zorgt en voldoende ijzer binnenkrijgt via voeding. Pas bij extreem lage waarden van je Hb gehalte loopt de baby ook gevaar.

 

Hoe weet ik of ik het heb?

Bij de verloskundige of bij de gynaecoloog wordt op verschillende momenten in de zwangerschap je Hb gehalte gecontroleerd door middel van een vingerprikje. Wanneer de uitslag te laag is wordt er verder onderzoek gedaan.

In de volgende situaties heb je meer risico op anemie:

 

  1. Heel veel last hebben van misselijkheid & braken.

  2. Zwanger zijn van een meerling.

  3. Een voedingspatroon waar weinig ijzer en foliumzuur in zit.

  4. Meerdere zwangerschappen achter elkaar meemaken.

  5. Als je altijd heftige menstruaties beleefde voor de zwangerschap.

 

Wat kan ik doen?

Kijk naar je voedingspatroon, om er zeker van te zijn dat je voldoende ijzer binnen krijgt. Indien nodig worden er ijzerpreparaten voorgeschreven. Er zijn zeldzame gevallen dat anemie niet met orale medicatie kan worden verholpen. Dan kunnen bloedtransfusies of ijzerinjectie noodzakelijk zijn. Er wordt pas overgegaan tot het geven van een bloedtransfusie, als het echt niet anders kan. Bij de meeste ziekenhuizen ligt op dit moment de grens bij een hemoglobinegehalte van 4,0.

 

Wat kan je doen met voeding en suppletie?

De juiste voeding is de beste bron om ijzer binnen te krijgen. Wanneer je voldoende binnenkrijgt van het onderstaande lijstje is het nemen van ijzerpreparaten in principe niet nodig. Indien je ijzer daarmee snel genoeg zal stijgen, anders is een supplement wel nodig. 

  • mager(rund)vlees, mits het vlees goed gaar is

  • donkergroen bladgroente

  • volkoren producten, bijvoorbeeld volkorenbrood of volkoren pasta

  • eieren

  • zonnebloempitten (foliumzuur)

  • cacao

  • aardappelen

  • schaaldieren

  • appelstroop

  • rode bessen

  • noten

  • gedroogde zuidvruchten, bijvoorbeeld abrikozen en rozijnen

  • peulvruchten

  • Floradix (vlierbloesem drank dat je kan kopen bij de drogist)

  • multivitamine, speciaal voor zwangeren

​© 2015 by Sharon Asscher - Looyen

Voeding maakt je beter    

 

Disclaimer                                   

Contact

info@voedingmaaktjebeter.nl

+31652674107

Amsterdam 

 

  • Wix Twitter page
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon