Aambeien

Niet het meest sexy onderwerp om over te praten, maar toch heel veel voorkomend tijdens de zwangerschap. Daarom willen we het hier wel even over hebben.

 

Wat is het?

 

Aambeien zijn gezwollen bloedvaatjes aan de binnenkant van de endeldarm, vlakbij de anus. Je kunt er juist tijdens je zwangerschap last van krijgen doordat je bloedvatwanden dunner zijn door de zwangerschapshormonen. Ook het gewicht van de baby en daarmee de groeiende baarmoeder zorgen voor extra druk op de bloedvaten.

 

Aambeien zakken door te hard persen tijdens de stoelgang of tijdens de bevalling. Tijdens de zwangerschap is een ander veel voorkomend kwaaltje dat de stoelgang minder soepel gaat dan normaal met obstipatie als gevolg.

 

Hoe weet ik of ik het heb?

 

Dat merk je meteen, aambeien voelen heel vervelend, ze kunnen jeuken en een branderig gevoel geven. Het maakt de ontlasting vaak moeizamer. Het is ook mogelijk dat er bij je ontlasting een klein beetje fel rood bloed te zien is, maak je dan geen zorgen dan is er een adertje gesprongen door de druk van het persen of door de ontlasting die langs de huid geschaafd is.

 

Wat zijn de gevaren voor moeder en kind?

 

Er zijn gelukkig geen gevaren, dus je hoeft je geen extra zorgen te maken. Het is alleen geen prettig gevoel.


 

Wat moet ik doen?

 

Wanneer je naar het toilet gaat, probeer dan niet te hard te persen, maar laat je lichaam het werk doen. Je kan je houding aanpassen op het toilet door onder je voeten een klein krukje te zetten en zelf rechtop te blijven zitten, waardoor je ontlasting de makkelijker je lichaam kan verlaten.

 

Iedere dag voldoende bewegen kan de ontlasting ook zachter maken en op die manier stimuleer je de beweging van de darm, waardoor de darm gestimuleerd wordt om de ontlasting voort te duwen.

 

Wanneer bovenstaande niet meer werkt en je al te veel last hebt van de aambeien kan je het beste even langs de apotheek waar je verschillende zalfjes kan krijgen die je ook tijdens de zwangerschap mag gebruiken. Laat je adviseren door een medewerkster. Een voorbeeld van een veilig middel is Hamamelis-zalf van Dr. Vogel.

 

Wat kan je met voeding en suppletie?

 

  • Als je aambeien wilt voorkomen met voeding, probeer dan de hoeveelheid vezels die je per dag binnenkrijgt te verhogen. Op die manier word je stoelgang soepeler en makkelijker. Vezels zitten niet in alleen in volkoren graanproducten, in groenten en fruit zitten zelfs veel meer vezels. Groenten en fruit sapjes bevatten veel minder vezels dan de hele vruchten/groenten zelf. Eet daarom een appel in plaats van een glaasje appelsap, of een sinaasappel in plaats van een jus d’orange.

  • Ook is het heel belangrijk dat je voldoende drinkt, wanneer je te weinig drinkt, lees minder dan 1.5 liter water, dan word je ontlasting ook droger en maakt de reis naar de toiletpot weer moeilijker.

  • Eet extra voeding met zink; denk aan zeevruchten, peulvruchten,  volkoren graanproducten, zuivel, noten en zaden.

  • Vitamine E is ook aan te raden ter preventie van aambeien. Wanneer je meer amandelen, rauwe zaden, snijbieten, boerenkool en tarwekiemolie eet kom je al een heel eind.

 

Met supplementen kan je het volgende doen:

 

  • Psyllium-vezels - 1-3 daags 1000mg half uur voor de maaltijd met een ruime hoeveelheid water mengen en meteen opdrinken.  De hoeveelheid water is heel erg van belang, want te weinig water bij Psyllium kan ook weer verstopping veroorzaken.

  • Extra Vitamine C (2 x daags 600mg) - Vitamine C zorgt er voor de dat de stoelgang iets makkelijker kan gaan.

  • 2 theelepeltjes hennepzaadolie op een dag - dit is niet alleen goed om Omega 3 binnen te krijgen voor de hersentjes van je kindje en die van jezelf, het is ook nog goed om de stoelgang soepeler te maken.

​© 2015 by Sharon Asscher - Looyen

Voeding maakt je beter    

 

Disclaimer                                   

Contact

info@voedingmaaktjebeter.nl

+31652674107

Amsterdam 

 

  • Wix Twitter page
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon